Radionica Filmske sveske, pod vođstvom dramaturga, novinara, kolumniste, filmskog i književnog kritičara Ivana Velisavljevića, uspešno je realizovana u okviru 63. Beogradskog festivala dokumentarnog i kratkog filma koji se od ove godine održava pod nazivom Filmski festival Beograd. Mladi učesnici, filmofili i budući filmski profesionalci, pratili su program i pisali kritike i tekstove. Mentor radionice, Ivan Velisavljević, komentarisao je i zajedno sa učesnicima doterivao tekstve koji su kasnije objavljeni na Facebook stranici festivala i blogu Novi kadrovi. Prenosimo najzanimljivije delove.
Jovan Marković (1989) osvrnuo se na takmičarski program Domaći kratki igrani film u okviru koga je izdvojio ostvarenje Paradigma Deana Radovanovića. „Paradigma se po pristupu izdvaja iz celokupne konkurencije“, istakao je Marković. „Pre svega, na planu teme ona nudi jedan drugačiji svet u odnosu na druge filmove. Takođe, na planu forme, stvara i drugačiji ugao gledanja, iščašen i pomeren. I konačno, sa aspekta stila, reditelj pokazuje da se ne plaši poigravanja i eksperimentisanja različitim postupcima. Doduše, stiče se ponekad utisak da su ti eksperimenti sami sebi svrha (kao na primer pomenuta trostruka ekspozicija), da nemaju neku čvršću motivaciju i funkciju u stvaranju značenja.“ Kompletan osvrt na ovaj program možete pročitati ovde.
U takmičarskoj selekciji Domaći kratki dokumentarni film prikazano je sedam ostvarenja. Nina Bovan (1992), studentkinja sociologije, napisala je osvrt na sve uvrštene filmove. Ona ističe: „Pogledi zatvorenih očiju Dore Filipović bavi se nimalo lakom temom: nedostatkom vida, ali u obradi takve teme autorka ruši predrasude i mitove koji prate ovaj hendikep. Zvuk je u ovom filmu najbitniji element i on nam najviše dočarava živote aktera. Naime, gledaoci ne vide aktere, ali ih čuju: igra svetlosti, nejasne forme, zvuk motora, žamor, rominjanje kiše, huk košave, pljuskanje vode – to su elementi kojima nam dokumentarac Dore Filipović približava živote slepih i slabovidih osoba. Reč je, dakle, o poetskom dokumentarcu koji putem upečatljivih prizora, oblika, prostora, i uz pomoć obilja zvukova, uspeva da dopre do emocija gledalaca, i koji treba obavezno pogledati.“
Vladimir Zaharijević je izneo svoje mišljenje o filmovima u takmičarskoj selekciji Domaći kratki animirani film. Između ostalog, osvrnuo se i na Square faces Đorđa Vidojevića: „U samo jednom minutu jasnim i jednostavnim linijskim crtežom objedinjuje strahove i lepote traganja i unutrašnjih dilema, kombinujući prizore jata ptica sa licima i rečenicama o pritisku normalnosti, otvarajući i problem brzog i neumitnog protoka vremena.“
Aleksandra Mrđen (1992) pisala je o takmičarskoj selekciji Međunarodni kratki dokumentarni film. Evo njenog stava o Atopiji (Atopia, 2015) L. Azaveda i A. Murinja: „Atopija prati Hose Antonia Baptista koji je pre jedanaest godina otišao u veći grad u potrazi za poslom, ali se vratio u rodno mesto sa zadatkom da završi master studije iz književnosti. Hose Antonio Baptist mora da napiše roman i svoje iskustvo izlaže ponekad iz off-a, a ponekad u samom dijalogu sa autorom koji je prisutan u kadru. U prvom slučaju se smenjuju totali okoline pokriveni maglom koja polako nestaje, što referiše na akterovo približavanje cilju/završetku zadatka, ali i kadrovi u kojima H. A. Baptist pokušava da odmrsi žicu za oivičavanje terena, što direktno korespondira sa delom njegovog izlaganja u kojem govori o neophodnoj izolaciji kako bi se „čistog uma“ posvetio rešavanju zadatka. U razgovoru sa autorom kamera je sakrivena (ili iza autorovih ili iza akterovih leđa), pa se stiče utisak prisluškivanja razgovora između dva prijatelja, što Hoseovu priču čini još intimnijom.“ Kompletan osvrt Aleksandre Mrđan na ovu selekciju pročitajte na sajtu Novi kadrovi.
Do kraja festivala je planirano da svoje tekstove objave polaznici radionice Branisav Đurišić (regionalni kratki igrani film), Tijana Kandić (međunarodni kratki igrani film), Milana Škrabalo (regionalni kratki dokumentarni film) i Sara Marković (dugometražni dokumentarni), dok će nakon festivala Novi kadrovi objavljivati kritike pojedinih filmova sa programa BFF-a iiz pera polaznika radionice.
Đorđe Bajić