Kritika filma Trougao tuge
NASLOV FILMA: Trougao tuge (Triangle of Sadness)
REŽIJA: Ruben Estlund
SCENARIO: Ruben Estlund
ULOGE: Haris Dikinson, Čarlbi Din, Vudi Harelson, Zlatko Burić
TRAJANJE: 147’
ZEMLJA: Švedska, Francuska, Ujedinjeno Kraljevstvo, Nemačka, Turska, Grčka
GODINA: 2022.
Putovanje putnog frižidera iz helikoptera do kuhinje na luksuznoj jahti uvertira je za otkrivanje njegovog banalnog sadržaja – tegle Nutele, koja će završiti na trpezi najprivilegovanijih. Posledično će se sve sa delikatno aranžiranih trpeza molekularne kuhinje naći u reci fekalija koja će poteći hodnicima jahte, a zatim će hrana iz prvobitnog dekadentnog obilja biti svedena na ostatke čipsa i grisina. Dekadencija će biti izvrnuta naopako i pretvorena u preživljavanje. Na gledalačku „trpezu“ Ruben Estlund u svom petom dugometražnom filmu donosi satirično ostvarenje kojim dekonstruiše društvenu strukturu metastaziranog kapitalizma, ali ne ostaje dužan ni intelektualističkim strujama i elitizmu. On se ovim bavi analizirajući muško-ženski odnos, odnos dva društvena sloja, ali i ideološki različitih grupacija. Tako je prvi čin, nazvan „Jaja i Karl“, smešten u svet modelinga koji je plodno tle za analizu muško-ženskog odnosa i dekonstrukciju njegovih savremenih postulata. Estlund se više nego jednom u Trouglu tuge opredeljuje za pozorišni pristup sceni, držeći tako scenske postavke i atmosfere u dijalogu u kom se zagrebu konvencije muške i ženske uloge u vezi i značenja pozicije jednakosti danas. Postavljajući scenu u takve stilske okolnosti, suptilno i minimalno pomerene od filmskog realizma, sa estetskim i ritmičkim prizvukom pozorišne scene, reditelj se poigrava sa dvostrukošću uloga: na sceni i u životu.
Drugi čin, smešten na luksuzno krstarenje jahtom, može se tumačiti kao pomerena alegorija Nojeve barke. Žena koja je preživela šlog, a preživeće i brodolom, ponavlja repliku: „U oblacima!“ („In den Wolken!“) dok su i brod i svi njegovi putnici doslovno u izmetu. Likovi na jahti su upravo toliko udaljeni od stvarnosti, oni jesu među oblacima. Sletanje će biti iznenadno i grubo. Trougao tuge se ovde, osim duhovite kritike kapitalizma, hvata u koštac i sa melanholičnim intelektualizmom kroz lik Kapetana (Vudi Harelson), opijenog alkoholom, Marksom i prezirom prema putnicima. Kralj izmeta (Zlatko Burić) i on će se nadmetati u citatima sa Gugla dok brod tone, slikovito opisujući rediteljevu vizuru intelektualnih nadigravanja i inercije svih vrsta ideologije. Treći čin, sa svojom inverzijom pozicija moći između bogatih i nesposobnih i siromašnih i sposobnih, predstavlja sliku društva nakon kraha sveta u kome živimo. Van udobnosti klasa, Estlund postavlja pravila džungle. Iako tačan i obeležen karakterističnim humorom, ovaj čin je možda najslabiji upravo zbog predvidljivosti.
U završnici koja podseća na Parazita (Parasite, Bong Džun-ho, 2019), surovost dostiže vrhunac. Pa ipak, nasuprot scenama u kojima fekalije teku hodnicima, nasilje neće biti prikazano. Estlund se čak neće ni u potpunosti opredeliti da li se ono zaista dogodi, već odabrati da udalji od situacije ali približi suštini. Poslednji kadar je snažan akcenat koji svedoči o dubokoj emotivnosti likova, bez obzira na karakterne uslovnosti koje dopiru iz društva. Ovaj kadar je u značenjskoj i estetskoj disonanci sa ostatkom filma. „Prljav“ far, u kojem se Karlovo lice nikada jasno ne vidi kroz lišće, kao i ritam kadra odgovaraju emotivnosti lika. Iako prekasno, far će biti naglo prekinut ostavljajući publiku u podignutoj atmosferi i vrsti tenzije koja se do tada ne pojavljuje u filmu. Humorni odmak od teme prestaje jer su ulozi veći nego ikad. Drugim rečima, Estlund emotivnost tretira sa punom ozbiljnošću.
Ponovo ovenčan Zlatnom palmom (prethodno za Kvadrat/The Square, 2017) i nagrađen višeminutnim aplauzom na Kroazeti, Estlund najžešće kritikuje upravo ljude koji ga nagrađuju, postavljajući tom sloju, kome i sam pripada, ogledalo na mesto filmskog platna. Tako one koji su „u oblacima“ dovodi u prašinu stvarnog sveta, putem najboljeg oruđa katarze – humora.
Naslovna fotografija: prizor iz filma Trougao tuge, Fredrik Wenzel ©Plattform Produktion