Kao što smo ranije najavili, drugi dugometražni igrani film scenariste i reditelja Vladimira Perišića, „Lost Country“, uvršten je u „Nedelju kritike“ („Semaine de la Critique“), prestižni takmičarski program koji je deo 76. Kanskog filmskog festivala. Svetska premijera Perišićevog filma biće održana u ponedeljak, 22. maja, a dan kasnije su u Kanu planirane i reprizne projekcije.
Nastanak ove drame o odrastanju, je krajem 2016. godine podržao Filmski centar Srbije na Konkursu za Sufinansiranje proizvodnje domaćih dugometražnih igranih filmova, prepoznavši „potencijal za dug i uspešan život na najvažnijim internacionalnim festivalima, kao i u svetskoj arthouse distribuciji“. Srpska kinematografija je svog predstavnika u Kanu poslednji put imala 2018. godine, kada je u programu „Petnaest dana autora“ prikazan „Teret“ u režiji Ognjena Glavonića.
Perišić, poznat po svom debitantskom filmu „Ordinary People“ iz 2009. godine, takođe premijerno prikazanom u okviru „Nedelje kritike“, napisao je scenario sa svojom proverenom saradnicom Alis Vinokur (Alice Winocour), istaknutom francuskom scenaristkinjom i rediteljkom koja je dala autorski pečat nizu zapaženih i nagrađivanih ostvarenja, među kojima su „Mustang“ (2015), „Poremećaj“ (2015), „Proksima“ (2019) i „Sećanja na Pariz“ (2022). Ovo je, ističemo, četvrti put da Perišićeva režija bude zastupljena u kanskoj ponudi. Osim dva pomenuta dugometražna filma, na najpoznatijem svetskom filmskom fesitvalu, prikazani su i njegov kratki diplomski film „Dremano oko“ iz 2003. (u okviru selekcije „Kinofondacija“), kao i omnibus „Mostovi Sarajeva“ iz 2014. godine (prikazan u okviru specijalnih projekcija), u kojem je režirao segement „Naše će senke“.
Ove godine 62. izdanje „Nedelje kritike“ donosi jedanaest ostvarenja iz čitavog sveta, od kojih će se sedam, uključujući i „Lost Country“, takmičiti za gran-pri i druge nagrade. Pored Perišićevog filma, u takmičarskoj selekciji su i ostavarenja „Kiša pada u kući“ Palome Sermon-Dai (Belgija), „Sin Inšalah“ Amdžada Al Rašida (Jordan), „San“ Džejsona Jua (Severna Koreja), „Power Alley“ Lilah Hele (Brazil), „The Rapture“ Iris Kaltenbek (Fracuska) i „Tigrove šare“ Amande Bel Iju (Malazija). Selektori predvođeni Avom Kahen pogledali su 1.000 prijavljenih fimova, i svoj odabir sveli na jedanaest.
Napominjemo da se u „Nedelji kritke“ prikazuju prvi ili drugi filmovi reditilja u usponu. Debitantski filmovi su u trci za nagradu „Zlatna kamera“ koja se dodeljuje najboljem prvom filmu prikazanom na festivalu. Žirijem programa „Nedelja kritike“ ove godine presedava francuska rediteljka Odri Divan, čiji je film „Događaj“ osvojio „Zlatnog lava“ 2021. godine u Veneciji. Program „Nedelja kritike“ traje od 17. do 25. maja.
„Lost Country“ je koprodukcija Francuske, Srbije, Luksemburga i Hrvatske, i jedini film iz ovog dela Evrope u ovogodišnjim kanskim programima. Radnja filma je smeštena u Beograd 1996. godine, kada, tokom studentskih demonstracija protiv Miloševićevog režima, petnaestogodišnji Stefan prolazi kroz sopstvenu revoluciju i suočava se sa činjenicom da je njegova majka saučesnica korumpirane vlasti. Ulogu majke tumači istaknuta srpska glumica Jasna Đuričić koja je, podsećamo, za ulogu u filmu „Quo vadis, Aida?“ dobila nagradu za najbolju glumicu na dodeli 34-ih Evropskih filmskih nagrada. Osim Jasne Đuričić, u filmu glume Jovan Ginić i Miodrag Jovanović, kao i Dušan Valentić, Boris Isaković, Lazar Kocić, Ana Simeunović, Marija Škaričić, Pavle Čemerikić…
Film su producirali Omar El Kadi i Nađa Turincev (Easy Riders Films, Francuska), Vladimir Perišić (Trilema, Srbija) i Janja Kralj (KinoElektron, Francuska), u koprodukciji sa Žanom Gajben i Venasanom Kenoom (Red Lion, Luksemburg) i Ankicom Jurić Tilić (Kinorama, Hrvatska). Direktorke fotografije su Sara Blum i Luiz Botkaj, za montažu su bili zaduženi Marsijal Salomon i Jelena Maksimović, a za zvuk Roman Dimni (snimanje) i Olivije Goinard (miks). Film je sniman na 16-milimetarskoj traci, a podržali su ga: Filmski centar Srbije, CNC, Arte France Cinema, Luksemburški filmski fond i Hrvatski audiovizualni centar. Prava za međunarodnu prodaju filma pribavio je Memento International. Francuki distributer je Rezo Films, dok je srpski distributer MCF – MegaCom Film.
Đorđe Bajić
FOTO: Oficijelni sajt Filmskog festivala u Kanu