Redizajnirani sajt Filmskog centra Srbije (FCS) predstavljen je u prostorijama FCS-a, o čemu su tokom susreta sa novinarima govorili Gordan Matić, direktor FCS-a, i Ivan Aranđelović i Đorđe Bajić, filmski novinari i kritičari, saradnici FCS-a. Tom prilikom su i analizirani rezultati gledanosti tokom prošle godine, predstavljeni filmski registri 2018. i 2019. godine, i najavljeno bogato leto i jesen za srpsku kinematografiju.
Gordan Matić je u svom uvodnom obraćanju istakao da novi dizajn sajta predstavlja prekopotrebno osveženje na kome se radilo duže od godinu dana. Ekipa sajta je ojačana Ivanom Aranđelovićem koji će biti glavni urednik, dok će Zoran Janković i Đorđe Bajić nastaviti da daju svoj doprinos sajtu kao novinari-urednici rubrike “Vesti”.
“Plan je da naš sajt uskoro preraste u filmski portal. Tokom leta ćemo uvesti video-striming , a pored aktualnih vesti na sajtu će biti dostupan i sadržaj koji će se baviti našom filmskom istorijom”, rekao je Matić.
Novoimenovani glavni urednik sajta, Ivan Aranđeović, zahvalio se na ukazanom poverenju:
„Ovo je za mene velika odgovornost i čast. Sajt će biti ogledalo Filmskog centra Srbije. Pored svih informacija o konkurisima, na sajtu ćete svakodnevno moći da pronađete nove vesti i informacije o aktuelnim filmovima i svim dešavanjima u vezi sa aktivnostima Filmskim centrom Srbije, kao i sve druge vesti iz domena srpskog filma i kinematografskih delatnosti. Sajt će uskoro dobiti i svoj video deo koji će ukazivati na aktivnosti FCS-a”.
Najavljeno je da će filmofili biti u prilici da pogledaju određene filmove koji su do sada bili teško dostupni.
“Na sajtu će moći da se pronađu i filmografski kartoni srpskih filmova nastalih tokom proteklih decenija, uz sve podatke, kompletnu glumačku i autorsku ekipu, fotografije, spisak nagrada i učešća na festivalima i trejlere. Sastavni deo sajta, za sada jednom mesečno, biće i teorijski radovi o sedmoj umetnosti, za šta će biti zadužen Miroljub Stojanović, urednik izdavačke delatnosti FCS-a, koji će birati i predstavljati radove profesora i drugih eminentnih filmskih stvaralaca”, rekao je Aranđelović.
Đorđe Bajić je rekao da je cilj da sajt FCS-a ostane mesto koje će posećivati filmski profesionalci i struka, ali i svi oni koji vole film i uživaju u sedmoj umetnosti.
“Na sajtu će kao i do sada biti dostupne sve relevantne informacije o srpskom filmu, a i šire od toga. U pripremi je mnogo novog sadržaja, tako da će meseci pred nama biti veoma uzbudljivi za sve one koji vole naš film.”
Redizajn sajta je uradila kompanija Simplicity D.O.O. iz Niša, a programeri su bili Ivan Minić i Vitomir Ognjanović. Na portalu će biti prikazivani kratki, art, eksperimentalni, video filmovi, koji nisu imali širi kontakt sa publikom. Deo sajta, kao i do sada, biće i Filmoskopija, portal filmske kritike, eseja i intervjua za koji pišu naši mladi autori, većinom dramaturzi, studenti i postdiplomci.
Direktor FCS-a Gordan Matić predstavio je i dve filmografije koje su upravo pristigle iz štampe. Reč je o “Registaru filmova proizvedenih u Srbiji 2019. godine” i “Registaru filmova proizvedenih u Srbiji 2018. godine”.
“Veoma sam ponosan na ova izdanja i ljude iz FCS-a koji su na njima radili. Ovom vrstom publikacija se već dugo nije bavio niko u Srbiji, iako su one dragocene za sve istraživače filma. Poslednji godišnjak je izašao 2007, tako da sad sve to treba nadoknaditi. Za sada su obrađene 2019. i 2018. godina, pa ćemo se vraćati sve dalje u prošlost sve dok ne upotpunimo tu hroniku filmskog sećanja.”
Novinarima se obratio i Miroljub Vučković iz sektora za međunarodnu saradnju, plasman i promociju, jedan od ključnih ljudi koji su radili na nastanku pomenutih filmografija.
“Prihvatili smo se ozbiljnog posla da podatke, koji će biti dostupni i u digitalnom obliku, stavimo na papir. Veliki doprinos nastanku ovih izdanja pružila je Slađana Petrović Varagić koja je mukotrpno radila, razgovarala sa producentima, vlasnicima prava i ostalima, i uz pomoć Ane Karadžić, Miroljuba Stojanovića i mene prikupila sve potrebe podatke. Filmski centar Srbije treba da bude softver naše kinematografije, ne samo za stvaranje plodnog tla za buduće projekte, nego i za registrovanje onoga što je bilo značajno u prošlosti. Ove filmografije će uskoro, najpre u PDF, a potom i u digitalnom formatu, naći i na sajtu FCS-a”, najavio je Vučković.
U završnom delu konferencije, Gordan Matić se osvrnuo na nedavne uspeh srpskog filma.
“U vremenima obeleženim koronom i ratovima, domaći filmovi beleže rekordnu gledanost u bioskopima. Udeo domaćih filmova u ukupnoj gledanosti je čak 39 odsto. Po tome je Srbija u Evropi jedino iza Francuske i Turske. Naši filmovi “Južni vetar: Ubrzanje” i “Toma” su prošle godine bili i u samom vrhu po gledanosti u Hrvatskoj, a srpski film se rado gleda i Severnoj Makedoniji, Crnoj Gori…”
Matić je podsetio da je debitantski film Milice Tomović, “Kelti”, osvojio nagradu na najznačajnijoj regionalnoj smotri – Filmskom festivalu u Sarajevu, a posebno je naglasio da je film “Banović Strahinja” Stefana Arsenijević osvojio Gran pri u Karlovim Varima, kao i da je novi film Miloša Pušića, “Heroji radničke klase”, svoju premijeru imao na Berlinalu.
Nakon povratka sa 75. festivala u Kanu, Matić obećava veoma zanimljivo leto i jesen za plasman naše kinematografije u svetu. Postoje veliki izgledi sa se filmovi naših autora uskoro nađu na prestižnim filmskim smotrama, poput Lokarna, Karlovih Vari, Venecije. On je najavio i prvo izdanje festivala balkanskog filma koje će predstojećeg oktobra biti održano u Turskoj.
Direktor Filmskog centra Srbije je istakao da će konferencije za medije u narednom periodu postati tradicionalne, kao i da će se druženje sa novinarima organizovati na svaka tri do četiri meseca, a sve sa željom da se naša javnost što bolje upozna sa svim novim aspektima rada i delovanja FCS-a.
Đ. Bajić
Fotografije: Monika Husar, Đorđe Bajić