Festival eksperimentalnog filma Nepredviđeni počinje sutra, 22. marta, i trajaće do 24. marta 2016. godine. Festival je, navode organizatori, koncipiran kao podrška mišljenju, razvoju i produkciji eksperimentalnog filma i biće održan u Centru za kulturnu dekontaminaciju (Birčaninova 21). U saopštenju se navodi sledeće: „U razmatranju značenja i mogućih praksi eksperimentalnog filma danas, u formatu višednevnog obrazovnog, specijalnog i takmičarskog filmskog programa, kao i razgovora i predavanja, ova manifestacija je osmišljena da otvori prostor artikulacije nove politike javne podrške i infrastrukture, obrazovnih i produkcijskih modela u razvoju eksperimentalnog filma. U razmatranju perspektiva eksperimenta u filmu i filmskom aparatu podsetićemo se razvoja koncepata i produkcije avangardnog i alternativnog filma, regionalnog i međunarodnog istorijskog i savremenog konteksta razvoja ove prakse u Jugoslaviji i Srbiji. Naziv Nepredviđeni trenutno oslikava poziciju eksperimentalnog filma u filmskom aparatu u Srbiji. Želimo da ubuduće oslikava savremene i neslućene odgovore na poziv na eksperiment i slobodno mišljenje filma. U programu Učionica imaćemo priliku da osvetlimo pojmove avangardnog filma (Adam Ranđelović), antifilma (Petra Belc), eksperimentalnog filma (Slobodan Šijan, Ivica Đorđević), alternativnog filma (Miroslav Bata Petrović), gerilskog filma (Aleksandra Sekulić). U diskusionom delu pozvaćemo nosioce javne infrastrukture filma u Srbiji u razgovor o tome kako pomoći razvoj eksperimentalnog filma. U takmičarskom programu biće prikazani filmovi izabrani od prijavljenih radova na otvoreni poziv Nepredviđeni, koje je izabrala selekciona komisija u sastavu Nevena Lazić, Adam Ranđelović, Ivica Đorđević. Žiri u sastavu Petra Belc, Andrija Dimitrijević, Ognjen Glavonić izabraće film ili više njih koji se izdavajaju savremenim odgovorom na poziv eksperimenta u filmu.“
Ispod plakata koji je dizajnirao Adam Ranđelović možete pronaći satnicu festivala.
SATNICA PROGRAMA FESTIVALA NEPREDVIĐENI
22. MART
18h Učionica: Eksperimenti Dejvida Linča, predstavlja Ivica Đorđević.
19h Takmičarski program:
- Plejbog – Marko Milićević (Srbija), 2014.
- Ding Dong – Maja Rezoug (Hrvatska), 2016.
- Listen, Try Not to Dwell on That Idea, Please – Benjamin Ramirez Perez (Nemačka/Srbija), 2014.
- Friedrichsfelde Ost – Milica Jovčić i Nenad Ćosić (Srbija), 2014.
- Alja, Polja i klonovi Polje – Vadim Klimov (Rusija), 2006.
- Bright Future, My Love – Marko Žunić (Srbija), 2014.
20h Učionica: Eksperimentalni filmovi Slobodana Šijana.
Autoportret na groblju / Self-portrait At the Cemetery 3′ (1970)
Ručni radovi / Handmade 2′ (1971)
Strukture / Structures 4′ (1970)
gradsko đubrište na adi huji u beogradu / city landfill on ada huja in belgrade 8′ (1970)
Jutro u ružičastom / Morning In Pink 18′ (1971)
Pesma za Toma / A Song For Tom 13′ (2010)
“Oni zabacuju u budućnost pronalazeći, anticipirajući, naslućujući, diktirajući motive, teme i probleme kasnije “velike” filmografije; oni raspolažu ukupnim iskustvom eksperimentalnog filma, i istorija filmskih jezika njihov je resurs kojeg tretiraju entuzijazmom i samouverenošću subjekta Bildungsromana. Iz ekosistema, radnog procesa i pesme “gradskog đubrišta na adi huji u beogradu”, preko tekstura slike i zvuka filma “Yeah”, pucnjavom sa groblja “Jutra u ružičastom” oglašava se Filmski Letak, filmsko mišljenje svim sredstvima.”
A.Sekulić, iz teksta “Filmsko mišljenje svim sredstvima”, katalog izložbe „Slobodan Šijan: Filmski letak“, kustoskinje Branka Benčić i Aleksandra Sekulić, CZKD i MMC LUKA, Pula, 2012.
23. MART
17h Učionica: Patafizički voyage kroz avangardni film ili Slučajevi, Adam Ranđelović.
Ogist Luj Mari Nikola Limijer je prišao Luisu Bunjuelu Portolesu i rekao: „Sve dobro je već snimljeno.“
Luis Bunjuel Portoles mu je lupio šamar i rekao: „Ali tek je 1949.“
Onda je Luis Bunjuel Portoles uradio nešto nadrealno što mi nikako nismo razumeli. U tom trenutku Antonen Antuan Mari Žozef Arto skoči iz prozora pozorišta „Alfred Žari“ i lupi sebi šamar, jer vidi Andre Bretona kako se spušta ulicom. Na to Rene-Lisijen Šomet Kler poludi i udari Salvadora Felipea Hasinta Dalija, 1. markiza od Pubola, bajatim francuskim bagetom po glavi i ubi ga. Nekog idućeg dana krenuše svi oni za mrtvačkim kolima, koja je vukla kamila, a samo je Andre Breton odustao na pola puta, jer nije imao dovoljno imena da pokrije čitavu distancu tog morbidnog karavana.
SVE
19h Panorama.
- Šansa zvana čarobnjak – Aleksa Mirosavljević (Srbija), 2015
- Maske – Milan Milosavljević (Srbija), 2014
- Karneval – Marko Milićević (Srbija), 2015
- Peoplemeter – Bob Milošević (Srbija), 2013
20h Učionica: Anti/Film, Petra Belc.
Anti/Film kao prostor slobode
Početkom šezdesetih godina prošlog stoljeća Jugoslavenski je eksperimentalni film u podzemnim prostorijama Kinokluba Zagreb osvijestio radikalne mogućnosti vlastite stvaralačke pozicije i u idućem je desetljeću kroz aktivnosti GEFFa, riječima Branislava Miltojevića, djelovao kao veliki zajednički sineastički happening. Zahvaljujući poliglosiji antifilma i entuzijazmu onodobnih filmskih stvaraoca, ispitivanja različitih duševnih stanja i filmskih elemenata uobličila su tih godina niz umjetničkih i filmskih praksi koje će svoje teorijske odrednice dobiti tek godinama kasnije. Uz još gotovo neistražene radove autorica eksperimentalnih filmova i višeslojnost medijskih istraživanja beogradske alternativne kinematografije, središnja desetljeća prošlog stoljeća predstavljaju u tom smislu jedan od istraživački najzanimljivijih perioda jugoslavenskog eksperimentalnog filma.
24. MART
17h Učionica: Gerilski film, „Tužbalica za žrtve Marikane“ Arjana Kaganofa.
Film Tužbalica za žrtve Marikane Arjana Kaganofa oteo je i vratio otuđeni akademski diskurs na mesto masakra pobunjenih rudara u Južnoafričkoj Republici 2012. godine, i u tom procesu imenovao je ovo ubistvo ritualom osvetljavajući društvenu istinu nove demokratije, koristeći iskustvo poetike remiksa u razobličavanju imperijalnih društvenih, medijskih, kulturnih mehanizama. Diskutovaćemo o tome na koji je način ovaj film eksperimentalan.
18h Učionica: Alternativni film, Miroslav Bata Petrović.
Otvorenost alternativnog filma ogleda se u tome što nema i ne moze imati opšte programe i manifeste. Ako amaterski film shvatimo kao izraz autorske čednosti, alternativni film treba shvatiti kao izraz autorske zrelosti.
Iz knjige Alternativni film u Beogradu 1950-1990, DKSG, 2009.
20h Nagrađeni filmovi i obraćanje žirija.
21h Specijalni program: Okrugli sto o eksperimentalnom filmu u Srbiji.