U profesionalnom smislu ovu 2016. godinu glumac Aleksandar Gligorić pamtiće i po epizodnim ulogama u tri filmska ostvarenja (u kratkometražnom igranom Put za Kujumbu Miroslava Savića, koliko juče ovenčanom na festivalu KRAF u Kragujevcu, te takođe kratkom igranom filmu Milice Tomović, mnogonagrađivanoj Tranziciji, i u Radovićevom Dnevniku mašinovođe), a tu je sada i uloga u Bjelogrlićevoj seriji za RTS, Senke nad Balkanom. Na naš upit na temu omiljenih domaćih filmova Aleksandar Gligorić se odlučio za naredna tri…
3. Gluvi barut Bahrudina Čengića nudi autentičnu sliku Dinarida i njihove postojbine u kojoj se ispred sjajne muzike, koja sve vreme predstavlja žene koje nariču nad mrtvima, smenjuju užasi od nepoverenja, izdaje, osvete, zločina, mraka sojenica i maglovitih bosanskih šuma. Taj film predstavlja sav jad XX veka koji je zadesio Jugoviće. Mustafa Nadarević maestralan, Svetozar Cvetković u životnoj ulozi.. Da ne nabrajam dalje.
2. Sjećaš li se Doli Bel? Emira Kusturice donosi sasvim nov momenat u ovdašnjoj kinematografiji, a ipak u njemu sve pršti od autentičnosti. Gotovo da nema pitanja koje predobri tinejdžer kojeg igra Slavko Štimac nije postavio i skoro da nema odgovora koji nisu dali predstavnici starog balkanskog muškarca koji je glava porodice čak i kad umire a koje maestralno tumače Pavle Vuisić i Slobodan Aligrudić. Visokofilozofski, a ipak prijemčiv, narodni film. Dijalozi perfektni.
1. Dragojevićev film Lepa sela lepo gore je mnogoslojna i upečatljiva slika života i smrti jednog raskomadanog naroda čiji je pokušaj sastavljanja u projektu zvanom „Jugoslavija“ doživeo jedan od nakrvavijih fijaska. Film se ne svrstava ni na čiju stranu, ne mrzi nikoga, ne bavi se politikom u tom pretencioznom i afirmativnom smislu. Obuhvaćen je apsolutni spektar karaktera i tipova koje gledamo u životu oko nas a genijalština koju je napravila glavna glumačka ekipa ne prolazi ni posle dvadeset godina. Izdvojio bih scenu u kojoj Bata Živoinović ima vesternovski okršaj sa rođenim kumom, kapetanom Muslimovićem. Lepa sela, to smo mi.
Z. J.