Počev od poslednjih dana ovog oktobra, postaćemo bogatiji za još jednu reviju – u Sava Centru od 29. oktobra do 2. novembra biće održano prvo izdanje filmske revije Cinemafest, na kojoj će biti prikazano ukupno devet premijernih filmova, osam stranih i jedna domaća produkcija. Više o svemu će nam reći Ivan Karl, selektor ove filmske revije.

Dobrica Srđe Penezića
Dobrica Srđe Penezića premijerno pred beogradskom publikom na Cinemafestu.

Koja je bila polazna ideja pri osmišljavanju ove revije?

Živimo u vreme renesansi festivala i sumraka bioskopa. Naime, tokom kalendarske godine defiluju raznovrsne i kvalitetne smotre filmova, od FEST-a, preko Comedy Festa, Kids Festa, Autorskog festivala, do učestalih nedelja pojedinih kinematografija koje nose festivalske predznake (poput nedavnog festivala italijanskog filma) i jake grupe dokumentarnih festivala, Beldocsa, Slobodne zone i Sedam veličanstvenih. Sa druge strane, nasuprot  tom kampanjskom konzumiranju filmova, nalaze se moderno opremljeni ali još uvek malobrojni multipleks bioskopi i poneka prestonička dvorana koja je preživela tranzicioni slom Beograd filma. Tako će biti sve dok se broj bioskopa u glavnom gradu i ostatku zemlje bitno ne poveća i tada će ne računajući FEST kao ključni filmski događaj u zemlji, od ostalih navedenih manifestacija, opstati samo najkvalitetnije. Ideja je da Cinemafest  bude jedna od njih.

cinemafestlogo

Kako su tekle pripreme?

Cinemafest nije festival, pa je lišen pritiska koji sa sobom nosi takav vid organizacije. Ovde je bilo primarno obezbediti jake filmove, i to je bio imperativ kada mi je ponuđeno da se pozabavim programom.

Kako se došlo do odabira baš ovih deset ostvarenja i koje su bile glavne prepreke pri selekciji naslova za reviju?

Glavne prepreke su fiksni startovi filmova tzv. mejdžors studija koji uglavnom imaju istovremeni početak distribucije na globalnom nivou. Ipak, tu smo izdejstvovali Vornerovog Računovođu sa Benom Aflekom, što smatram za uspeh. Takođe i novi film Marion Kotijar na Cinemafest stiže svega sedam dana nakon ulaska u francuske bioskope. Što se tiče odabira, vodio sam se kao i uvek, onim što gledaoci očekuju, jer radeći dugi niz godina razne vidove filmskog programiranja, od televizije do selektovanja FEST-a, znam kako diše ovdašnja publika, šta i koga voli da gleda. Vudi Alen, čiji film otvara reviju, i Pedro Almodovar imaju veliki broj poklonika i uvek pune sale.

https://www.youtube.com/watch?v=TPDSIZ3IPpc

Zašto ste se odlučili upravo za ovaj termin, budući da je prilična gužva na bioskopskom repertoaru tokom jeseni?

Mislim da je jesen, posebno prelaz sa oktobra na novembar, idealan za filmsku reviju, bez obzira na gužvu na repertoaru. Zima je rezervisana za FEST, proleće i leto, bar kod nas, nikada nisu bili doba godine kada se hrli u bioskope, šta god da igra. Pritom, publika koja dolazi na ovakva dešavanja, nije tako redovna u bioskopima. Da bi to promenili, Cinemafest se paralelno sa Sava Centrom odvija i u dvoranama Cineplexxa u Beogradu, Kragujevcu i Podgorici i Cadmus Cineplexa u Budvi.

Da li ovu reviju možemo da posmatramo i kao odjek i nastavak, nažalost, ugašene Sinemanije?

Novoholivuskim rečnikom možemo da kazemo da je reboot nekadašnje Cinemanije. Šalu na stranu, po konceptu, terminu i mestima održavanja, Cinemafest jeste neka vrsta nastavka Cinemanije. Bila je čak ideja i da se tako nazove, što bi svakako olakšalo komunikaciju, ali to je ime zaštićeno, tako da smo se odlučili za ovu malu filmsku igru reči.

cinema-fest-v-plakatb

Ima li žala što neke naslove ipak niste obezbedili za ovu feštu?

Ima za jednim, a to je kvazi dokumentarac Houston, We Have a Problem, koji je, nazalost, već imao distribuciju. Svi ostali su zahvaljujući distributerskim kućama Stars, Cinefest, Blitz i Dexin na jednom mestu.

Hana Selimović u Dobrici.
Hana Selimović u Dobrici.

Reviju zatvara Dobrica Srđe Penezića; da li ste svesno išli na izbor srpskog filma za zatvaranje?

Da, to je praksa koju sam ustanovio na FEST-u koji je između 2011. i 2014. uvek zatvaran novim domaćim filmom.

DOBRICA poster

Da li su filmske revije i filmski festivali nužna dopuna kino-repertoaru i zapravo jedina šansa za neke filmove?

Mislim da jesu i da uz televiziju, pre svih Javne servise, treba da igraju tu ulogu sigurne kuće za kvalitetne i naravno gledane filmove.

Razgovarao: Zoran Janković