Sa oko 400 hiljada gledalaca u bioskopima Mali Budo, debitantski dugometražni film Danila Bećkovića, poneo je titulu najgledanije srpske filmske komedije poslednjih godina, a u toku je snimanje Jeseni samuraja, drugog igranog filma istog autora (ponovo po scenariju Dimitrija Vojnova). Osim toga, nakon filma o Milovanu Đilasu, Bećković je snimio i biografski dokumentarac o Milošu Crnjanskom, čija nas beogradska/srpska premijera očekuje na novom izdanju festivala Beldocs. Daleko više u razgovoru koji sledi.
I zvanično je najavljeno da će tvoj Crnjanski premijerno u Beogradu biti prikazan u okviru Beldocsa; otkud i zašto baš Crnjanski kao tema tvog filma?
Crnjanski je jedan od najvećih umetnika koje smo ikada imali, sa životnom pričom koja se može porediti sa nekim avanturističkim romanom. Pored toga, njegova biografija je toliko uslovljena najkrupnijim istorijskim događajima naše nacionalne istorije da je priča o životu Miloša Crnjanskog uvek istovremeno i priča o srpskom narodu u periodu od kraja 19. do druge polovine 20. veka. Zapravo treba pitati zašto do sada nije bilo filma o njemu.
Kakvom prijemu festivalske i sve potonje publike se nadaš kada je Crnjanski u pitanju?
Crnjanski je do sada prikazan na festivalima u Istočnom Sarajevu i Parizu i reakcije su bile jako dobre. Nadam se da će se film dopasti i beogradskoj publici.
Tvoja rediteljska karijera teče u dva gotovo pa paralelna kraka – naporedo sa igranim filmovima naglašenijeg žanrovskih karaktera, ti stvaraš i biografske dokumentarce; prija li ti ili te na mahove i opterećuje ta podvojenost?
Biografski dokumentarci nisu forma koja me primarno zanima, ali su me jako zanimali Miloš Crnjanski i Milovan Đilas. Živeli su burnim životima u burnim vremenima i, svako na svoj način, bili spremni da se sukobe sa celim svetom, što ih čini idealnim filmskim junacima.
Šta se zbivalo sa Malim Budom nakon uspešne bioskopske distribucije u Srbiji?
Nakon bioskopske distribucije usledila je festivalska mini-turneja u Parizu, Londonu i Klužu. Takođe, Mali Budo je deo programa srpskog filma koji je Filmski centar Srbije prikazao na festivalima u Indiji i Albaniji. Paralelno je počeo i televizijski život filma i često se može videti na Televiziji Prva.
Osim (donekle i očekivano) na samom kraju filma, bilo je sugestija u medijskim saopštenjima da Buda čeka nastavak, da li se odustalo od toga ili je toj priči ipak potreban predah?
Trenutno smo fokusirani na film Jesen samuraja, koji se, zbog specifičnih uslova u kojima nastaje, istovremeno nalazi u fazi predprodukcije, produkcije i postprodukcije. Situacija nam nije nepoznata, tako je nastajao i Mali Budo, ali nam ne ostaje ni vremena ni energije da ozbiljno pripremamo nešto drugo. Ipak, postoji nekoliko priča koje nas interesuju, ali još uvek nismo sigurni šta će biti sledeći film. Voleli bismo da snimimo i nastavak Buda ali nećemo to raditi na silu.
Šta se događa sa Jeseni samuraja i kako bi ti (faktografski i u drugom smislu) predstavio taj svoj novi film?
Jesen samuraja je romantična komedija sa elementima sportskog filma. Glavne uloge igraju Petar Strugar, Hristina Popović, Nikola Kojo i Sergej Trifunović.Do sada smo snimili i izmontirali skoro pola filma i jako smo zadovoljni reakcijama koje smo dobili na internim projekcijama. Planiramo premijeru u oktobru, ukoliko dobijemo odgovarajuću podršku.
Razgovarao: Zoran Janković