U Jugoslovenskoj kinoteci će u sredu, 25. maja 2016. godine, biti održana bioskopska premijera dokumentarnog filma „General Mihailović: Heroj i kazna“ u režiji Nebojše Pajkića. Scenarista i producent Ilija Labalo, otkriva detalje u vezi sa ovim projektom.
„Naš film je“, kaže Labalo“, „samo sudbinski koincidirao sa Mihailovićevom rehabilitacijom. Film smo radili dugo, ne obazirući se na recepciju Mihailovića u Srbiji. Izvršni producent Raša Drašković (44 Blue Productions) sin je Milorada Draškovića, Dražinog ilegalca iz Demokratske omladine, kasnije direktora arhiva na Huverovom institutu. Ja sam na naš film gledao kao na perfektnu priliku da plasiramo zbunjujuću pajkićevsku amerikanofiliju koja utiče i na kosmopolite i na nacionaliste. Pajkić je koncipirao Rašin lični ugao pripovedanja, dok sam ja fokus priče izmakao iz propagandnog narativa o partizanima i četnicima i prikazao odnos kraljevine Jugoslavije sa njenim Saveznicima, koji ironično simbolizuje tadašnja heroizacija Mihailovića u zapadnoj pop-kulturi – od Holivuda do Ilinga. Montažna rešenja, kroz koja je film nastajao, konstruisali smo Miodrag Ilić i ja, uz napomenu da je montažu postavio Filip Dedić. Nezavisno od teme, zanimalo me je da li ćemo uspeti u plasmanu amerikanofilije koja ima onoliko veze sa Amerikom koliko imaju i holivudski filmovi. Ovo kažem iako kao i Antonio Gramši smatram da je kultura najznačajniji poligon političke borbe: u našem slučaju amerikanofilija ne proizvodi nikakvu vrednost za američku politiku. Proizvodi samo nostalgiju, poput Melvilovog prizivanja američkog filma kakav je bio pre Drugog svetskog rata, da citiram velikog režisera i De Golovog vojnika. General je premijerno prikazan na RTS-u, tik pred Mihailovićevu rehabilitaciju prošle godine. U međuvremenu smo postali neka vrsta kultnog filma na netu.“
O prožimanju filmova koje je je producirao, Generala i Palube ispod Terazija koji je radio sa Dejanom Vlaisavljevićem Niktom, Labalo otkriva: „Niktu sam pri upoznavanju rekao da smo upravo u Generalu montirali sekvencu sa čuvenim američkim glumcem Sterlingom Hejdenom – bio je pozitivno šokiran. Hejden je bio u Jugoslaviji kao agent OSS-a, a mi pokazujemo šta je stvarno mislio o Titu, a što je pre našeg filma bilo nepoznato. Niktov film Paluba ispod Terazija je samo formalno omaž Grimiznoj ulici; Nikt sve vreme drži cigaretu u ustima, prizivajući Hejdena u Talasu zločina, zaključno sa poslednjom, antologijskom scenom. Nikta sam upoznao sa Pajkićem, koji mu je kroz svoj kritičarski i autorski rad bio i posredni učitelj, ako mu je Joca Jovanović bio neposredni.“ Što se Labalovih daljih planova tiče, situacija je sledeća: „Spremam se za kameo u filmu koji ću koproducirati u Berlinu sa prijateljem, rediteljem Zekom Keršbergom. Igram filmskog producenta u maniru starog „studio bossa“ UFA ili Warner Brothersa.“
Đ.B.