Kanski filmski festival je u punom zamahu, a delegacija Filmskog centra Srbije je, kao i svake godine, prisutna i na ovoj izuzetno značajnoj filmskoj manifestaciji.
Direktor Filmskog centra Srbije, Gordan Matić, pred odlazak u Kan je istakao sledeće: „Kanski festival je nezaobilazna tačka u radu Filmskog centra na internacionalnoj promociji srpskih filmova, manjinskih koprodukcija, kao i povoljnosti koje Srbija nudi da polju filmske produkcije, ali i zbog negovanja profesionalnih saradnji i partnerstava koje FCS ima sa drugim inostranim nacionalnim centrima za kinematografiju. U Kanu smo uvek prisutni da pružimo podršku našim filmovima i manjinskim koprodukcijama uvrštenim u festivalski program, kao i projektima iz naše zemlje koji se razvijaju u okviru nekog od razvojnih fondova i programa festivala.“
Od premijera u Kanu izdvajamo novi film Marije Apčevske, makedonsko-srpsko-mađarsku koprodukciju „Severni pol“, koji se takmiči za Zlatnu palmu u okviru zvanične selekcije kratkih filmova. Ovaj film je, ističemo, nastao uz učešće srpskih autora i Filmskog centra Srbije koji je „Severni pol“ podržao na Konkursu za sufinansiranje manjinskih koprodukcija.
Osim toga, u sklopu Marketa Kanskog filmskog festivala (Marché du Film) biće predstavljen i projekat srpskog dugometražnog animiranog filma „Deleted“ reditelja Zorana Krstića. Film se u Kanu predstavlja pod okriljem programa „ACE Animation Special“. Ovaj projekat je u novembru 2020. godine podržan na Konkursu Filmskog centra Srbije – i to u kategoriji sufinansiranja proizvodnje domaćih dugometražnih animiranih filmova.
Za programu „Кan klasik“ odabran je i film „Dan četrnaesti“ (1960) Zdravka Velimirovića sa planiranim prikazivanjem sa digitalno restaurisane kopije izrađene u saradnji Jugoslovenske kinoteke i Crnogorske kinoteke. Takođe, treba istaći da je čuveni film Emira Kusturice „Crna mačka, beli mačor“ (1998), svojevremeno višestruko nagrađen u Veneciji, sinoć prikazan u Kanu na otvorenom, u revijalnom delu programa.
Direktor FCS-a Gordan Matić i njegovi saradnici su ovih dana veoma zauzeti u Kanu, aktivnosti su brojne i potecijalno iznimno važne za budućnost srpskog filma.
Filmski centar Srbije je učestvovao u razgovorima na BPX evropskom kongresu na kome su razmenjena iskustva evropskih filmskih fondova u periodu pandemije i na kome se govorilo o planovima i bliskoj budućnosti filmskih festivala i strategije povezivanja. BPX (Best Practice Exchange) je, podsećamo, evropska platforma za razmenu prakse i iskustva i njene implementacije na razlicitim teritorijama. Članice ove platforme su, pored Evorpe, Kanada i Izrael, mada Kanađani ove godine nisu učestvovali.
Na sastanku sa predstavnika FCS-a i CNC-a (Francuskog filmskog centra) dogovoren je dalji razvoj tešnje bilateralne saradnje u organizovanju ranije pokrenutog konkursa za koprodukciju projekata iz naše zemlje i njihovog predstavljanja krajem oktobra francuskim producentima u Parizu – sve to, naravno, ukoliko to epidemiološka situacija dozvoli. Takođe, francuske strana je iskazala želju da pomogne na polju regulative i odnosa sa platformama poput Netfliksa i Amazon Prime-a u našoj zemlji. Njihovi najbolji stručnjaci preneće u narednom periodu našim pravnim timovima svoja znanja i iskustva.
Dogovorena je i bliža saradnja regionalnih filmskih centara Srbije, Severne Makedonije, Slovenije i Hrvatske, a u sklopu nastanka zajedničke platforme za nastanak manjinskih koprodukcija koja će omogućiti lakše apliciranje projektima i producentima u pobrojanim zemljama. To će značiti da će se ista dokumentacija biti zahtevana na konkursu i na pravdanju, te da će se formirati konsultantski timovi za transparentost u pravdanju sredstava.
I ove, kao i prethodnih godina, Filmski centar Srbije u Kanu ima svoj štand, u okviru kojeg se distributeri, menadžeri, producenti i filmski profesionalci iz celog sveta mogu upoznati sa najnovijom srpskom kinematografijom, filmovima koji su u fazi postprodukcije u trenutku održavanja festivala, kao i sa olakšicama i podsticajima koje Srbija i dalje i postojano nudi stranim produkcijama koje se odluče da snimaju u našoj zemlji.
Kanski filmski festival se ove godine održava po 74. put, od 6. do 17. jula 2021.
Tekst: Ðorđe Bajić
Foto: Vasil Nikolov, Miroljub Vučković, Iva Čolić