Jubilarni 15. festival Beldocs biće održan od 11. do 18. maja i premijerno će u našoj zemlji prikazati nagrađivane dokumentarne filmove koji dolaze sa velikih svetskih festivala. Ovi filmovi nude alternativu masovnoj zabavi i uniformnosti, zadiru duboko i podstiču nas na razmišljanje.
„Pronalazimo, volimo i delimo sa publikom najbolje dokumentarne filmove iz celog sveta. Kao filmska organizacija koja organizuje jedan od vodećih festivala dokumentarnog filma u ovom delu Evrope, verujemo u moć dokumentarnih filmova koji postavljaju pitanja i inspirišu ljude da stvaraju i veruju u promene.“, izjavio je Igor Stanojević, selektor Beldocs festivala.
Kurt Vonegat: Otkačen u vremenu (Kurt Vonnegut: Unstuck in Time) prvi je veliki dokumentarni film o piscu Kurtu Vonegatu. Autori filma Robert B. Vide (Robert B. Weide) i Don Argot (Don Argott) uranjaju duboko u njegovo detinjstvo u Indijanapolisu, iskustvo ratnog zarobljenika u Drugom svetskom ratu, priču o njegovom braku i porodici, o godinama ranih radova koje je započeo kao publicista za General Electric i prodavac automobila, sve do 1969. godine i njegovog uspona sa antiratnim romanom Klanica 5, koji ga je odveo u sam vrh svetske književnosti. Ideja o filmu nastala je još pre 40 godina, kada je tada mlad i ambiciozan reditelj Robert B. Vide napisao pismo svom književnom idolu u kojem predlaže dokumentarni film o Vonegatovom životu i radu. Snimanje je počelo još 1988. Sada, prošlost, sadašnjost i budućnost u filmu se brišu, dok reditelj nastoji da dobije što kompletniji pregled života čoveka o kome snima ali i sopstvene uloge u njemu, jer sem što je u pitanju velika biografska posveta, film dokumentuje i odiseju filmskog stvaraoca dok ispituje uticaj piščeve zaostavštine na svoj sopstveni život.
Italo Disko. Blistavi zvuk 80-ih (Italo Disco. The sparkling sound of the 80s) Alesandro Melacini (Alessandro Melazzini), stari gost Beldoksa kojeg je publika upoznala preko filma o Ćićolini, dolazi sa intrigantnom pričom o ovom muzičkom žanru koji je dominirao osamdesetih godina. U eri dalekoj od današnjih tehnologija, milioni mladih Evropljana prepuštali su se divljem ritmu, proizvedenom od sintetičkih ali zaraznih melodija, obogaćenog neobičnim tekstovima, elektronskim ritmovima i revolucionarnim muzičkim spotovima. Istražujući rađanje i razvoj ovog muzičkog žanra i društvenog fenomena tog vremena, dokumentarac analizira kreativne i poslovne aspekte muzičke industrije. Zaronivši duboko u arhivsko istraživanje i intervjuišući umetnike i vodeće ličnosti, autor nas vraća u zvuke osamdesetih, otkrivajući u kojoj meri su oni bili vizionarski.
Žmurke (Hide&Seek) debitantski film rediteljke Viktorije Fiore, međunarodnu premijeru doživeo je u glavnom takmičarskom programu na CPH:DOX 2022. Žmurke su njena reakcija na porast nivoa kriminala među mladima, ali i na italijanski pravosudni sistem, koji je omogućavao sudovima da uklone visokorizičnu decu iz porodica umešanih u organizovani kriminal. Tako film pratimo iz perspektive neobuzdanog 10-godišnjeg dečaka Antonija, koji živi svaki dan kao da mu je poslednji. Na njega pazi njegova baka Dora, koja se nekad bavila kriminalom, a sada strahuje da on već upada u obrazac koji je sama započela, a Antonijev otac nastavio i zbog kojeg uveliko služi kaznu zatvora.
Zapisničari večnosti (The Timekeepers of Eternity) Ovaj animirano-eksperimentalni dokumentarac istražuje opsesiju glavnog lika i njegove unutarnje strahove, iskazane kroz pocepani papir, rekonstruišući tako čitav jedan film kao papirnu noćnu moru. I ko bi drugi napisao ovakav zaplet nego Stiven King lično! Aristotel Maragkos animiranjem frejmova odštampanih na papiru premontirava TV film Langolijeri (The Langoliers) iz 1995. u jednu autentičnu noćnu moru.
Roselinijevi (The Rossellinis) Sa filmskog festivala u Veneciji stiže film o putovanju kroz istoriju jedne porodice, koja je obeležila umetnost. Alesandro Roselini (Alessandro Rossellini), kao najstariji unuk čuvenog filmskog autora Roberta Roselinija, priča priču o svom dedi iz ugla njegovih naslednika – Renca (koji je ujedno i Alesandrov otac), iz braka sa prvom suprugom i potonjih Robina, Izabele i Ingrid iz braka sa Ingrid Bergman, kao i usvojenog sina Đila i ćerke Rafaele iz trećeg i poslednjeg braka čuvenog sineaste. Praveći sagu o svom dedi, Alesandra je interesovala kako genijalnost Roberta kao reditelja, tako i njegov antikomformistički stav prema tako brojnoj porodici.
Jubilarni, 15. Beldocs festival će u dvanaest programskih celina, premijerno u našoj zemlji, prikazati više od 100 najboljih dokumentarnih filmova danas. Ulaznice će uskoro biti u prodaji, kao i onlajn, putem beldocs.rs sajta.
O Beldocs-u
Beldocs, jedan od vodećih međunarodnih festivala dokumentarnog filma u ovom delu Evrope, održava se svake godine u maju u Beogradu. Osnovan 2008. godine, podeljen je u 12 programskih celina, organizuje preko 100 premijernih projekcija svake godine, tokom osam dana trajanja festivala, koji se prikazuju na više od 7 lokacija. Festival Beldocs dodeljuje 6 nagrada u četiri takmičarska programa. Osim filmskih projekcija organizuje niz panela i Master Class predavanja, a u okviru Industry aktivnosti na radionicama, dodeljuju se novčane nagrade za razvoj budućih filmova. Svake godine okupi preko 150 međunarodnih stručnjaka u audio-vizuelnoj industriji, autora i producenata. Više od 200 partnera u Srbiji, regionu i Evropi, podržava rad Beldocs filmskog festivala. Kreativni tim od preko 20 članova organizuje Beldocs festival, uključujući stručnjake iz oblasti filma, dizajna i umetnosti. Beldocs je od 2017. partner u evropskim projektima: #europeanfilmchallenge, AVA Doc, Moving Cinema i član je Asocijacije dokumentarista Evrope. Više informacija na www.beldocs.rs
U pročelju teksta: prizor iz filma Kurt Vonegat: Otkačen u vremenu.
Z. J.