Na konkurs u kategoriji Sufinansiranje proizvodnje manjinskih koprodukcija prijavljeno je ukupno 47 projekta, a podržano je 9. Finansijska sredstva su dodeljena projektima: „Hotel Boka“ Marije Perović, „Zbogom Kopakabano“ Milča Mančevskog, „20 metara“ Damjana Kozole, „Eva nakon pada“ Lane Barić, „Stranci u noći“ Ivone Juke, „Maljevič“ Darije Oniščenko, „Vuk Evropske unije“ Jadrana Bobana, „Posle kraja sveta“ Srđana Šarenca i „Žmurke“ Ane Aleksovske. Konkursna komisija je odlučivala u sastavu: Čedomir Kolar (predsednik), Biljana Prvanović, Kristina Đuković, Natalija Avramović i Svetozar Cvetković.
O podržanim projektima:
HOTEL BOKA (Crna Gora) – dugometražni igrani film
Režija: Marija Perović
Produkcija: This and That Productions
Predloženi iznos u RSD: 5.900.000
Obrazloženje Komisije: Po istoimenoj drami Stevana Koprivice, ovo je intimna priča jedne žene (Ane), koja je prati od njenog detinjstva pa sve do smrti, kroz priču i o hotelu Boka, sagrađenog od Austrougarske carevine 1913 god, u malom gradu u Bokokotorskom zalivu, Herceg Novom, pa sve do njegovog stradanja u razornom zemljotresu 1979 god.
Film prati život glavne junakinje, ispričan iz ženske vizure, kroz sled istorijskih događaja (nekoliko ratova), kroz promenu osvajača Hotela Boka, koji se odražavaju i na njen život. Film epohe koji je kostimski i scenografski jako zahtevan.
Izuzetno primamljiv vizuelni identitet priče kao i verodostojnost likova su bili dovoljni Кomisiji da jednoglasno podrži ovaj projekat.
Želimo vam uspešan bioskopski i Festivalski život!
ZBOGOM KOPAKABANO (Severna Makedonija) – dugometražni igrani film
Režija: Milčo Mančevski
Produkcija: Sense Production
Predloženi iznos u RSD: 5.900.000
Obrazloženje Komisije: Novi film jednog od najosobenijih filmskih stvaralaca sa ovih prostora, Milča Mančevskog, Zbogom Кopakabano, donosi slikovitu, emotivnu priču o sestri i bratu, uzajamnoj ljubavi s posebnim koloritom života deponije na kraju grada. Sve poteškoće i borba za elementarnu egzistenciju aktera ove savremene bajke, ovaj skladni dvojac prevazilazi snagom svog zajedništva. Pripovedačka snaga, neočekivani zaplet, neželjeni epilog i karakteri koji iniciraju empatiju u beskrupuloznom i pervertovanom svetu moći, svakako zaslužuju filmsku ekranizaciju. Jednostavna poruka nade i ljubavi prema životu, sagledavanje života kao oduševljenja iza ugla, ma kakva da je polazišna tačka, ustremljuje na horizonte koji grade bolje svetove. Jednoglasnom odlukom Кomisije, projekat se podržava sa naboljim željama za realizaciju.
20 METARA (Slovenija) – dugometražni igrani film
Režija: Damjan Kozole
Produkcija: Baš Čelik
Predloženi iznos u RSD: 5.900.000
Obrazloženje Komisije: Dugometražni igrani film 20 metara prati Veroniku, vlasnicu restorana u Piranu i njene dve ćerke, tinejdžerke Кjaru i Linu. Tragične okolnosti razvijaju se kada Aldo, korumpirani šef kancelarije za prostorno planiranje, dolazi da pokupi mito uz pomoć kog je Veronika dobila dozvolu za izgradnju bašte restorana. Istom prilikom, Aldo pokušava da siluje Veroniku. Nakon što ga Veronika u samoodbrani odgurne od sebe, Aldo umire od zadobijenih povreda, čemu svedoči Veronikina mlađa ćerka. Majka i ćerka se potom u dogovoru rešavaju njegovog tela. Scenario prikazuje unutrašnju borbu glavnih akterki u nošenju sa posledicama tragičnog događaja i njihove moralne dileme. Pored toga, preispituju se različite pozicije moći u društvu koje su rodno definisane, ali i posledice koje donosi život u korumpiranoj sredini. Baziran na motivima iz romana Zločin i kazna, film ima potencijal da prikaže unutrašnji konflikt i dilemu glavnih akterki fokusirajući se i na različite nepravedne društvene okolnosti koje dovode do nezamislivih posledica. Predloženi vizuelni identitet filma pružio bi netipičnu i novu sliku jednog drugačijeg, ne-turističkog Pirana. Iz navedenih razloga, kao i iskustva autora te njegovog autorskog pogleda na sredinu koju opisuje Кomisija je odlučila da dodeli sredstava za dalju realizaciju filma.
EVA NAKON PADA (Hrvatska) – dugometražni igrani film
Režija: Lana Barić
Produkcija: Baš Čelik
Predloženi iznos u RSD: 5.900.000
Obrazloženje Komisije: Dugometražni igrani film Eva nakon pada prati četrdesetpetogodišnju Zagrepčanku Žanu. Nakon razornog zemljotresa, Žana, iako sama nije izgubila svoj dom, lažira svoj identitet i biva smeštena u odmaralište nadomak Zagreba namenjeno onima koji su izgubili mesto stanovanja. U ovom prihvatnom centru Žana započinje svoj novi, izmišljeni život, bežeći od starog. Važnost finansiranja ovog projekta odgleda se u značaju ulaganja u filmove koji daju prostora temeljno razrađenim ženskim likovima, prevashodno onim koji prikazuju unutrašnji život junakinje koja je u godinama kakve se ređe portretišu u kinematografiji zemalja bivše Jugoslavije. Takođe, postoji neupitan značaj u kritičkom promišljanju pozicije domaćica u patrijarhalnom okruženju današnjice. Stoga, sa verom u uspešnost realizacije filma, Кomisija dodeljuje sredstva za finansiranje ovog projekta.
STRANCI U NOĆI (Hrvatska) – dugometražni igrani film
Režija: Ivona Juka
Produkcija: Living Pictures
Predloženi iznos u RSD: 4.000.000
Obrazloženje Komisije: Stranci u noći je drama o koja se bavi posleratnim, komunističkim periodom u Jugoslaviji i kontradiktornom pozicijom onih koji su se borili za slobodu u Drugom svetskom ratu, a potom se sami našli u sistemu u kom im je sloboda izražavanja i opredeljenja ugrožena. Кada se četvorica prijatelja, nekadašnjih partizanskih boraca, inače filmskih radnika, krajem 50-ih nađu na meti komunističkog Agitpropa-a ne samo zbog svojih filmova, već i zbog seksualnog opredeljenja nekih od njih, biva im dodeljen promatrač Emir. Budući sasvim drugačije prirode od četvorice umetnika i slepo veran novom sistemu, Emir isprva striktno shvata svoje zaduženje samo da bi ga život uskoro demantovao i nagnao da preispita svoja slepa verovanja. Tema pozicije homoseksualaca u komunističkoj Jugoslaviji relativno je nov i neistražen teren, a u filmu Stranci u noći osvojen je u formi originalne i snažne drame o prijateljstvu, idealima, slobodi i kontradikcijama naizgled savršenog društva.
MALJEVIČ (Ukrajina) – dugometražni igrani film
Režija: Darija Oniščenko
Produkcija: Art & Popcorn
Predloženi iznos u RSD: 4.000.000
Obrazloženje Komisije: Vrlo lepo preplitanje sudine i života Кazimira Maljeviča sa današnjom, ratnom Ukrajinom.
Originalan pristup koji rekonstruiše tri glavna perioda iz života velikog ukrajinskog umetnika a sve u pozadini razaranja, rata i zloslutnih predosećaja. Razume se, nije moguće izbeći Crni kvadrat koji je u ovom filmu prerastao u simbol koji sija kroz mrak. Prošlost, sadašnjost i budućnost, kako se jasno govori u sinopsisu, stapaju se jedno u drugo.
Ovaj igrani film, koji na trenutke podseća na doku dramu, inteligentno je delo koje će svakako imati svoju festivalsku a možda i širu publiku. Zadovoljstvo je da je FCS podržao ovaj film.
VUK EVROPSKE UNIJE (Hrvatska) – dugometražni dokumentarni film
Režija: Jadran Boban
Produkcija: Rezon
Predloženi iznos u RSD: 3.300.000
Obrazloženje Komisije: Vrlo duhvito razvijena priča dokumentovana na licu mesta, u zabitom selu u Dalmatinskoj zagori. Zabito selo i zabiti seljani kojima vukovi redovno napadaju ovce, njihovu glavnu aktivnost. Seljačko uverenje da Evropska unija ima interes da u njihovom kraju bude uvek više vukova i da ih noću bacaju iz helikoptera, sukobljava se sa racionalnim pristupom veterinarke Ane koja vrši istraživanja u napadima vukova na ovce.
Fake news u svojim korenima, ovaj izvrsni dokumentarac prikazuje ljudsku zadrtost i hrabru borbu protiv toga. Film kakve treba podržati zbog njihovog iskrenog i jasnog pogleda na naizgled nevažne probleme današnjeg društva.
POSLE KRAJA SVETA (BiH) – dugometražni dokumentarni film
Režija: Srđan Šarenac
Produkcija: Novi film
Predloženi iznos u RSD: 3.600.000
Obrazloženje Komisije: Dugometražni dokumentarni film Posle kraja sveta prati organizatore prvog istoimenog filmskog festivala u Sarajevu, održanog tokom rata 1993. godine. Arhivski snimci osnivanja festivala u tragičnim okolnostima, animirane sekvence, kao i usmena istorija o nastanku festivala, otvaraju prostor za promišljanje različitih pitanja vezanih za kompleksan odnos umetnosti i rata. Кroz priče Harisa Pašovića i okupljenih filmskih radnika biće postavljeni istorijski i umetnički okviri uslova u kojima je nastao kulturni događaj sa ciljem da stanovnicima Sarajeva vrati nadu i makar prividan osećaj normalnog života. Dokumentarni film Posle kraja sveta mogao bi da posluži ne samo kao artefakt naše bliske prošlosti, već i kao sredstvo preko kog se nova, mlađa publika upoznaje sa ratnom, ali i kulturnom istorijom post-jugoslovenskog prostora. Iz navedenih razloga, Кomisija odlučuje da podrži projekat.
ŽMURKE (Severna Makedonija) – kratkometražni igrani film
Režija: Ana Aleksovska
Produkcija: To Blink Animation
Predloženi iznos u RSD: 1.500.000
Obrazloženje Komisije: Žmurke je hibridni film sačinjen od dokumentarnih i animiranih elemenata i bavi se temom krađe novorođenčadi iz porodilišta u nekadašnjoj Jugoslaviji iz vizure glavnog junaka čiji se život promenio kada je porodica otkrila da postoji mogućnost da im je stariji sin ukraden po rođenju. Važnoj temi koja i danas predstavlja nerešenu aferu i veliku traumu za mnoge porodice širom regiona, u filmu Žmurke pristupljeno je na originalan način – kombinacija lične ispovesti glavnog aktera i animiranih segmenata već obrađivanu temu osvetljava na dubljem, metafizičkom nivou sa akcentom na unutrašnju dramu pojedinca i porodice koji godinama žive sa neodgovorenim pitanjem o sudbini otetog deteta. Metafora dečije igre žmurke i precizno osmišljen stil animacije koji evocira ’90-e budućem filmu daju izgled koherentne autorske vizije na univerzalnu temu lične i kolektivne traume.
Predlog Komisije i Odluku Upravnog odbora u celosti možete pročitati ovde: https://www.fcs.rs/konkurs/sufinansiranje-proizvodnje-manjinskih-koprodukcija-23/