Na konkurs u kategoriji Finansiranje unapređenja i razvoja filmskih scenarija prijavljeno je ukupno 83 projekta, a podržano je 8. Finansijska sredstva su dodeljena projektima: „Dvoboj“ Mine Đukić, Uroša Tomića i Marije Vićić, „Na putu“ Ivana Mandića,  „Teranje“ Aleksandre Jovanović i Jovana Dimoskog, „U stenama“ Sofije Dimitrijević, „Pod severnim nebom i zaboravom“ Melina Koljević, „Tamna noć duše“ Deana Radovanovića, „Magla pala“ Strahinje Bičanina i „Rizna“ Kristine Đuković.  Konkursna komisija je odlučivala u sastavu:  Srđan Anđelić (predsednik), Maja Todorović, Senka Domanović, Miloš Pušić i Božidar Knežević.

O podržanim projektima:

DVOBOJ (igrani film)
Autori: Mina Đukić, Uroš Tomić, Marija Vićić
Predloženi iznos: 450.000,00 RSD

Obrazloženje Komisije: Veoma poetična, pseudo-biografska priča o istorijskoj ličnosti Leposavi Mijušković, pesnikinji s početka XX veka koja je na dvoboj izazvala svoju ljubavnicu Ljubicu Rakić i tada poginula.

Vešto i minuciozno vođena priča o junakinji za koju se odmah vežemo. Tritment na elegantan i jasan način govori o položaju žena  i naporu da ženski glas zauzme ravnopravno mesto u društvu. Zanatski umešno, fragmentarno vođena radnja ispunjena senzualnim scenama, iako smeštena na početku veka, govori mnogo o današnjici. Кomisija nije imala dilemu da „Dvoboj“ bude među izabranim projektima.

NA PUTU (dokumentarni film)
Autor: Ivan Mandić
Predloženi iznos: 450.000,00 RSD

Obrazloženje Komisije: Dokumentarni film o Snežani Radojičić, biciklistkinji i putnici koja je ostavila udoban život kako bi putovala svetom, i na taj način se upustila u krajnje neizvesnu, nebezbednu i fizički zahtevnu avanturu. Pored toga ovo je priča i o njenom trenutnom preispitivanju i promišljanju ideje da se ta avantura i konačno završi, nakon nekoliko decenija lutanja i nomadskog života.

Izuzetno zanimljiva životna priča ove žene učinila je da komisija odmah prepozna potencijal teme. Iako je Ivan Mandić vešt dokumentarista komisija savetuje autoru  da promisli vizuru iz koje Snežana pripoveda – da li je to naratorski glas iz njenog  dnevnika, odnosno prošlosti ili ona progovara iz aktuelnog trenutka u kom se nalazi. Takođe,  mogućnost je i da se ti  glasovi smenjuju tokom pripovedanja pri čemu je važno da to bude precizno osmišljeno i motivisano. Кako je odiseja, odnosno topos putovanja više vezan za mušku kulturu i muški etos, zanimnjivo je dotaći se i Snežaninog ženskog identiteta u tom kontekstu. Takođe, budući da je dobar deo Snežaninog životnog iskustva posledica jedne radikalne odluke-da se upusti u nepoznato, komisija sugeriše autoru da razmisli na koji način bi ta njena priroda eventualno mogla da  bude transponovana i u samu formu, odnosno stil filma.

TERANJE (igrani film)
Autori: Aleksandra Jovanović, Jovan Dimoski
Predloženi iznos: 450.000,00 RSD

Obrazloženje Komisije: Teranje je priča o Andrei, devojci iz unutrašnjosti koja dolazi u Beograd i Prletu, prestupniku i stanaru popravnog doma za maloletna lica  koji postaju ljubavnici. Ovi problematični adolescenti sa margine čija se svakodnevnica sastoji u potrazi za novcem, ljubavlju i pripadanjem upadaju u razne rizične situacije koje mogu da ih koštaju života- ne samo njih, već  i druge. Iako se bave likovima  koji su „problematični“, autori ih ne osuđuju, već pokušavaju da im se približe i da ih razumeju. Ovaj surovo iskren pristup, bez ulepšavanja i moralisanja, uz jasnu autorsku viziju i činjenicu da autori dobro poznaju svet o kom pišu, učinili su da se ovaj projekat odmah izdvoji. Кratki filmovi Jovana Dimovskog pokazuju da se radi o mladom, perspektivnom reditelju i da bi ova priča mogla da preraste u vrlo zanimljiv debitantski film.

U STENAMA (igrani film)
Autorka: Sofija Dimitrijević
Predloženi iznos: 450.000,00 RSD

Obrazloženje Komisije: Samohrani otac gubi sina u nesreći u rudniku. Pokušava da istera pravdu na videlo i sukobljava se sa sistemom koji izbegava da imenuje krivce za tragediju.

Mala sredina prikazana u ovom projektu je zatvoren svet koji štiti svoje glavešine i nema razumevanja za one koji su sitni šrafovi u mehanizmu, ali zapravo grade svet u kome živimo.

Ovaj projekat se bavi odgovornošću i individualnom hrabrošću u borbi protiv sistema.

Još uvek nisu jasne sve motivacije likova i samoj strukturi scenarija potrebna je dodatna čvrstina.

Ističe se  hrabri pristup autorke ovim bitnim temama i pored nekih nedostataka čini se da ova ideja može prerasti u važan scenario koji ukazuje na suštinsku nepravdu i angažovano staje na stranu slabijih.

Zbog svega ovoga komisija odlučuje da podrži ovaj projekat.

POD SEVERNIM NEBOM I ZABORAVOM (dokumentarni film)
Autorka:  Melina Кoljević
Predloženi iznos: 450.000,00 RSD

Obrazloženje Komisije: Priča o sećanju na tri internirca iz drugog svetskog rata i njihovom boravku u jugoslovenskim logorima u Srbiji i Hrvatskoj ali i putu sve do Norveških radnih logora gde su u jednom trenutku bili premešteni. Ovaj roud muvi zamišljen je kao putovanje reditelja filma i tri glumca koja bi na stratištima koji su danas uglavnom spomen obeležija razmišljala na teme zaborava, empatije, odgovornosti, krivice, straha iz svojih privatnih vizura ali sa znanjem i svešću o stvarnim biografijama ljudi koje u tim scenama predstavljaju. Takođe reditelj bi u razgovoru sa lokalnim stanovništvom u Srbiji, Hrvatskoj i Norveškoj pokušao da sazna da li sećanje na ove ljude i događaje postoji ili je zaborav učinio svoje.

Izuzetno poetična i relevantna tema naročito u vremenu sveopšteg revizionizma i relativizacije zbog čega je komisija odlučila da ovaj projekat podrži. Ono što je podjednako važno je inovativan rediteljski postupak koji će se u pojedinim segmentima kretati između fikcije i dokumentarizma. Кako je u pitanju vrlo konkretan stepen stilizacije pseudo-igranih delova priče, važno je voditi računa i da ‘’obični’’ dokumentaristički delovi budu takođe adekvatno stilizovani, ali i da na nivou celine svi ti elementi budu skladni, koherentni i u službi ideje filma a to je borba protiv zaborava i traganje za nekom vrstom poetske pravde.

TAMNA NOĆ DUŠE  (igrani film)
Autor: Dean Radovanović
Predloženi iznos: 450.000,00 RSD

Obrazloženje Komisije: Priča o tridesetogodišnjaku koji postaje monah ali nakon smrti ekscentričnog mentora, oca Justijana odlučuje da se vrati u svetovni život gde nailazi na prijatelje iz prošlosti sa kojima se upušta u konflikt preispitujući smisao i svog i njihovih života da bi završio na obali Atlantika i tamo postao istinski slobodan.

Zahtevna tema je izvedena veoma studiozno i životno. Zanimljiva egzistencialističko-psihološka drama o potrazi za istinom ali ne u miru monaškog života već u mulju svakodnevice, u tri čina. Odnosi su iznijansirani i upečatljivi, a sam tritment ostavlja utisak celovitosti. Кomisija je uverena da je ovo dobra osnova za scenario.

MAGLA PALA (igrani film)
Autor: Strahinja Bičanin
Predloženi iznos: 450.000,00 RSD

Obrazloženje Komisije: Goran se posle ratnih dešavanja vraća na Кosovo kako bi istražio šta se desilo sa njegovim bratom. Tokom ovog putovanja nailazi na zid, zatvorenosti i tajni gde god da krene. Uprkos protoku vremena neke stvari se ne menjaju.

Koristeći motive iz Antigone autor nam slika društvo koje robuje svojim fiktivnim razlikama. Кroz emotivno putovanje glavnog lika spoznajemo bol i tugu svih koji su nekoga izgubili, bez obzira na kojoj se strani nalazili. Neočekivano otkriće vraća ga kući a sukobi kao u realnom životu ostaju da tinjaju u pozadini.

Materijal poslat na konkurs obećava uzbudljivu ali i dirljivu antiratnu dramu koja povremeno prelazi u triler. Emotivnost i pažnja sa kojom scenarista pristupa priči i junacima su od esencijalne važnosti za razvoj ove priče. Autor se smelo bavi važnim temama i verujemo da iz ovoga može nastati uzbudljiv scenario i film.

RIZNA (igrani film)
Autorka: Kristina Đuković
Predloženi iznos: 450.000,00 RSD

Obrazloženje Komisije: Scenario je baziran na istinitoj priči o Rizni Radović, komiti koja uzima muški identitet, kako bi se tokom Prvog svetskog rata, borila u Topličkom ustanku. Priča prati Riznu dok leži u bunilu, u sred šume ranjena, ali se sve vreme kroz flešbekove vraća na njen život – od trenutka kad je Rizna odlučila da postane Stojan, pa do trenutka kada je završila ranjena u šumi, čime se krug naracije zatvara. Ova vešto napisana priča, uz dobro postavljen glavni lik, izdvojila se i činjenicom da autorka  ne romantizuje prošlost već na objektivan način tretira problem ženskog identiteta u muškom svetu sa početka 20 veka. Takođe autorka nije samo odabrala zanimljiv historijski lik, već joj je udahnula život, i čitalac zajedno sa njom proživljava njenu unutrašnju borbu, strahove, potrebu da „istisne“ iz svog tela svoj pravi identitet, kako bi opstala u surovom svetu. Sve ovo preporučuje ovaj projekat za podršku i dalji razvoj.

Predlog Komisije i Odluku Upravnog odbora u celosti možete pročitati ovde: https://www.fcs.rs/konkurs/finansiranje-unapredjenja-i-razvoja-filmskih-scenarija-17/