Desetog oktobra obeležiće se i proslaviće se deseta godišnjica CZKD Bioskopa, progama Centra za kulturnu dekontaminaciju. Planiran je specijalni program iz dva dela – u 18 i 20 časova. CZKD Bioskop se u 2021. godini realizuje uz podršku Ministarstva kulture i informisanja Republike Srbije.
18h – Tema festivala u Oberhauzenu:
„Solidarnost kao disrupcija“
Kustoskinje: Branka Benčić i Aleksandra Sekulić
2019. godine smo sastavile program Teme festivala u Oberhauzenu „Solidarnost kao disrupcija“, sa namerom da inspirišemo promišljanje solidarnosti kao disruptivnog događaja rekonstituisanja društva, koji je umesto u 2020, realizovan u 2021. godini na digitalnoj platformi festivala kratkog filma u Oberhauzenu, a nastaviće se 2022. godine u festivalskim bioskopima. Osvrnućemo se na koji način možemo tumačiti našu sopstvenu poruku iz daleke 2019. godine, odnosno ovaj THEME program koji je nameravao da reaktivira resurse kinematografije u potrazi za jednom novom infrastrukturom soldarnosti, i kako je to izveo posle globalnog, ma koliko delimičnog, ukidanja okrutnog toka koji traje 24 sata dnevno sedam dana u nedelji. Pozivamo vas da upotrebite vaša sećanja iz 2019, 2020 i 2021. godine da bi ste učestvovali u igri višestrukih perspektiva kako bismo istražili kako se ideja soldarnosti izmenila između nas.
Program projekcije:
Salvatore Insana: Zapalio sam večnu vatru (I Stared Fire Forever) (2020), 23min
Nika Autor: Filmske novosti 63 (Newsreel 63) (2017) 30 min
Branka Benčić je kustosica i povjesničarka umjetnosti sa središnjim interesom za film i video, kustoske prakse, avangardne, eksperimentalne i radikalne umjetničke pozicije i povijest izložbi. Ravnateljica je Muzeja moderne suvremene umjetnosti iz Rijeke. Kao kustosica realizirala je brojne skupne i samostalne izložbe i filmske programe u institucijama, muzejima, festivalima u zemlji i inozemstvu. Dugogodišnja je umjetnička direktorica Apoteke – Prostora za suvremenu umjetnost, kustosica istraživačke platforme Cinemaniac Think Film i stručna suradnica Pula Film Festivala. Povjerenica je i kustosica Hrvatskog paviljona na 57. bijenalu u Veneciji (2017, Horizont očekivanja)
Aleksandra Sekulić je filološkinja opšte književnosti i teroije književnosti, programska urednica u Centru za kulturnu dekontaminaciju (CZKD) u Beogradu. U 2000im bila je programska urednica i producentkinja u Akademskom Filmskom Centru u Beogradu, i članica pokreta Low-Fi Video, projekta Medijska arheologija i grupe Kosmoplovci. Od 2019. urednica u časopisu Beton.
20h – Predavanje i projekcija
Katrin Munt: Losing Touch
Program koji je kurirala Katrin Munt (Katrin Mundt) donosi četiri filma koji se bave telima koja svedoče, i percepcijom kao otporom. U filmu Untitled Sequence of Gaps Vika Kiršenbauer reflektuje granice onoga što se može opažati: kako možemo pokazati ono što ne vidimo, i kako možemo pristupiti iskustvu onoga što nismo doživeli? U filmu Ears, Nose and Throat Kevina Džeroma Eversona mlada žena se priseća tragedije kojoj je svedočila, dok se preispituje sposobnost njenog tela da opaža i da se izrazi. Film Losing Sleep Daga Portera bavi se borbom kompjuterskog hakera sa hroničnom insomnijom i njegovim pokušajima da se ponovo poveže sa fizičkim svetom. Film Walled Unwalled je performance pred kamerom zasnovan na dokazima koji su doživljeni ili slušani kroz zidove, čime se promišljaju političke dimenzije zvuka i percepcije.
Program projekcije:
Optic Nerve, Barbara Hammer, US 1985, 17‘
Untitled Sequence of Gaps, Vika Kirchenbauer, DE 2020, 12‘30‘‘
Ears, Nose and Throat, Kevin Jerome Everson, US 2016, 11‘
Losing Sleep, Doug Porter, CA 1996, 15‘
Walled Unwalled, Lawrence Abu Hamdan, UK/DE 2018, 21‘
Katrin Mundt (Nemačka) je kustoskinja i ko-direktorka Evropskog festivala medisjke umetnosti u Osnabriku (EMAF). Kurirala je projekte za umetničke prostore i festivale među kojima su: Videonale u Bonu, Virtenberško udruženje umetnika u Štutgartu, HMKV u Dortmundu, , Intermediæ u Madridu, 25FPS u Zagrebu; i koncipirala je programme na festivalima među kojima su međunarodni festival kratkog filma u Oberhauzenu, Kasseler Dokfest, i Duisburger Filmwoche. Držala je predavanja i radionice u institucijama među kojima su Goldsmiths Koledž u Londonu, Akademija medisjke umetnosti u Kelnu, Rur-Univerzitet u Bohumu, Akademija umetnosti sveta u Kelnu. Redovno piše o umetničkim pokretnim slikama, sa posebnim fokusom na presek dokumentarnih i perfromativnih praksi.
CZKD Bioskop je ustanovljen 2011. godine i ima za cilj osvajanje prostora prikazivanja filma koji ne robuje imperativu samoodrživosti mašine kulturnih industrija već evocira specifičnu tradiciju gledanja i proizvodnje filma koju su negovali kino klubovi i filmske škole i ovom praksom uticali na celokupnu filmsku kulturu upravo odnosom poštovanja prema svim učesnicima i elementima filmskog procesa.
U programima: projekcijama i diskusijama, radionicama, festivalima, perfromansima učestvovali su reditelji, pisci, umetnici, istoričari i teoretičari filma, među kojima i: Slobodan Šijan, Lordan Zafranović, Branko Vučićević, Želimir Žilnik, Lars Henrik Gass, Puriša Đorđević, Ognjen Glavonić, Srđan Vučinić, Jovan Bačkulja, Marko Milićević, Adam Ranđelović, Ivica Đorđević, Petar Mitrić, Sabloč Tolnai, Mladen Đorđević, Stefan Ivančić, Marko Grba Singh, Nebojša Jovanović, Greg De Kjur, Branka Benčić, Igor Grubić, Sava Trifković, Bojan Jovanović, Ivan Obrenov, Miroslav Bata Petrović, Dejan Vlaisavljević Nikt, Petra Belc, Sunčica Fradelić, Dragomir Zupanc, Dragan Ambrozić, Srđan Đile Marković, Filip David, Dragan Velikić, Sebstyen Kodolanyi, Zoran Naskovski, Ines Pletikos, Aleksandar Muharemović, Zoran Krema, Igor Bezinović, Dušan Kojić Koja, Dalibor Martinis, Ivan Velisavljević, John Sundholm, Fransisco Tomshic i mnogi drugi…
Z. J.