Uz već najavljenog Rubena Östlunda u ulozi mastera, na trećem Ponta Lopud festivalu koji će biti održan od 20. do 24. juna u Hrvatskoj, ove godine naći će se i Edvard Norton, jedan od najcenjenijih glumaca današnjice, i Ula Pontikos, višestruko nagrađivana direktorka fotografije na filmu. Festival se održava uz podršku nacionalnih filmskih centara i fondova regiona, među kojima je i Filmski centar Srbije.

Na njemu su predviđena predavanja i radionice za regionalne profesionalce. U kategoriji „Glumci“ pohađaće osam glumica i glumaca koji iza sebe već imaju zapažene uloge u brojnim filmskim ostvarenjima. Imena filmskih umetnika već su otkrivena, a sada znamo i kroz čija će bogata profesionalna i lična iskustva učesnici dobiti priliku da usavrše svoja znanja i profesionalne kompetencije. Reč je o Edvardu Nortonu, umetniku koji je gotovo trideset godina u samom vrhu svetske kinematografije, a čija biografija govori sama za sebe.

Norton jedan je od najslavnijih glumaca svoje generacije, glumio je u više od pedeset filmova, producirao trinaest, napisao pet i režirao dva. Triput je nominovan za nagradu Oskar („Iskonski strah“, „Generacija X“ i „Birdman“), kao i za nagradu Udruženja filmskih glumaca (SAG), dvaput za BAFTA-u i za Zlatni globus, a dobitnik je Zlatnog globusa, nagrada Emmy i Obie, kao i brojnih drugih za glumu i produkciju. Glavni masterklas Edarda Nortona poslušaće svi učesnici Ponte Lopuda, a narednih dana uslediće i radionice samo za učesnike u kategoriji „Glumci“.

„Već trideset godina snimam filmove i većina onoga što sam naučio o samom stvaralaštvu i filmskoj umetnosti proizašla je iz razgovora sa starijim rediteljima o brojnim pojedinostima iz njihovih iskustava. Filmovi se stvaraju za publiku. Ali, isto tako i mi smo potrebni jedni drugima da bismo istinski naučili zanat, te mi se ideja filmskog festivala za filmaše jako sviđa“, izjavio je Norton povodom učešćaa na trećem izdanju Ponta Lopud festivala.

Nortonov najnoviji film „Bruklin bez majke”, koji je producirao i režirao, za koji je napisao scenario i u kojem je glumio, reditelj i istoričar Ken Berns nazvao je „ni manje ni više nego modernim remek-delom“. Jedna od recentnijih uloga mu je ona u filmu „Glass Onion: a Knives Out Mystery“, koji je u prve tri sedmice emitovanja postao jedan od tri najgledanija filma u istoriji Netflix-a. Trenutno možemo da ga gledamo u Apple-ovoj antologijskoj seriji “Extrapolations”, snimio je i “Asteroid City”, peti mu po redu igrani filmi u režiji dobro poznatog sineaste, Vesa Andersona.

Na festivalu će, drugu godinu zaredom biti odrćanni i stručni programi za snimateljke. Doprinos rodnoj jednakosti u filmskoj industriji sastavni je deo svetonazora festivala Ponta Lopud, pa će i na ovogodišnjem, trećem festivalskom izdanju u saradnji s Hrvatskim audiovizuelnim centrom i regionalnim filmskim centrima iz BiH, Slovenije, Srbije, Severne Makedonije i Crne Gore, biti organizovan teoretski i praktičan rad s jednom od svetski poznatih direktorki fotografije na filmu (DoP). Tri učesnice stručnih programa za snimateljke svoje će veštine „izbrusiti“ uz Ulu Pontikos, članicu Britanskog udruženja snimatelja i izvršnog ogranka Akademije filmskih umetnosti i nauke. Poput Edvarda Nortona, i Ula Pontikos glavni masterklas će održati sa prisutnima u sve tri kategorije učesnika, posle čega će se posvetiti samo snimateljkama, i to kroz teoretski i praktičan rad.

Ula Pontikos diplomirala je na prestižnom londonskom NFTS-u (Nacionalnoj školi za film i televiziju), koji joj je 2022. godine dodelio godišnju nagradu „Sue Gibson BSC“ za rad na TV seriji “Russian Doll“. Rad na poslednjoj sezoni navedene serije doneo joj je i nominacije za Emmy i nagradu Američkog društva snimatelja (ASC). Svoj prvi igrani film, “Weekend”, Ula je snimila 2011., a BBC Film ju je 2012. proglasio talentom u usponu. Od tada nastavlja da snima filmove uključujući “Lilting”, za koji je 2014. osvojila nagradu World Cinema Cinematography u Sundanceu, i “Stars Don’t Die in Liverpool”, nominovan za tri BAFTA-e.

Z. J.