Dramski umetnik, pozorišni, televizijski i filmski glumac Branko Cvejić preminuo je danas, 26. jula, u Beogradu u 76. godini, saopštilo je Jugoslovensko dramsko pozorište (JDP), teatar čiji je bio dugogodišnji član i bivši direktor.
Cvejić je rođen u Beogradu 25. avgusta 1946. godine. Maturirao je u Petoj beogradskoj gimnaziji 1965. i iste godine upisao glumu na Fakultetu dramskih umetnosti u Beogradu.
Na filmu je debitovao 1967. u filmovima “Dim” Slobodana Kosovalića i “Crna Marija” Dragoslava Lazića, u kojem je igrao uz Milenu Dravić. Pored mnogobrojnih televizijskih filmova i TV serija, podario je uloge u više od 40 igranih filmovima: “Bravo maestro” Rajka Grlića, “Srećna porodica” Gordana Mihića, “Snovi, život, smrt Filipa Filipovića” i “Živeti kao sav normalan svet” Miše Radivojevića, “Hajduk” Aleksandra Petkovića, “Erogena zona” Dejana Karaklajića, “Sok od šljiva”, “Balkan Ekspres” i “Uvek spremne žene” Branka Baletića, “Zadah tela” Živojina Pavlovića, “Slučaj Harms” Slobodana D. Pešića, “Varljivo leto ‘69” Gorana Paskaljevića, “Braća po materi” i “Boj na Kosovu” Zdravka šotre, “Podzemlje” Emira Kusturice, a poslednju ulogu na velikom platnu ostvario je kod Olega Novkovića u filmu “Živ čovek”. Bio je sastavni i neizbežni deo glumačke ekipe filmova Srđana Karnovića “Nešto između”, “Petrijin venac”, “Za sada bez dobrog naslova” i “Jagode u grlu”, filmskog nastavka čuvene TV serije “Grlom u jagode” koja mu je donela najveću popularnost.
Nostalgija generacija rođenih u SFRJ ima jednu zajedničku melodiju koja provejava sećanjem svaki put kada se prisetimo Mikija Rubiroze, Ušketa, Čombeta, Goce, tata Srete, mama Olivere, Seke, Taleta Surovog, baka Elvire i drugih junaka kultne TV serije “Grlom u jagode” u kojoj je Cvejić igrao glavnu rolu – Baneta Bumbara.
Scenario su napisali Rajko Grlić i Srđan Karanović koji je i režirao seriju, a za muziku u svih deset epizoda bio je zadužen pokojni Zoran Simjanović. Poslednja epizoda emitovana je 6. oktobra 1976, ali je nakon toga nebrojeno puta reprizirana. Porodični i privatni život glavnog junaka, mladog Branislava Živkovića zvanog Bane Bumbar i njegovih prijatelja smešten je u Beograd između 1960. i 1969, od njihovog polaska u srednju školu do završetka studija i ženidbi i udadbi.
Povodom 45 godina od izlaska serije, Cvejić je govorio o liku po kojem su ga zvali mnogo poštovaoci:
“Zovite me Bane Bumbar do kraja života, i kad umrem zovite me Bane Bumbar. Kakvo mi se sad čini to vreme? Nerviraju me čiče koje pričaju da je u njihovo vreme bilo sve bolje, ali stvarno, verujte mi, u moje vreme je bilo nekako lakše i bolje, nismo imali bar ovaj teror koji se zove griža savesti”, rekao Cvejić.
Inače, zajedno sa celom novom generacijom glumaca na poziv Bojana Stupice postao je član JDP-a još u maju 1967. godine. U matičnoj kući odigrao je više od 50 uloga od kojih su najznačajnije: Lord Graham (Lepeza ledi Vindermir), Frank (Zanat gospođe Vorn), Petrunjela (Dundo Maroje), Stanković (Pučina), Nikola (Nahod Simeon), Pera pisar (Gospođa ministarka), Simeonov-Piščik (Višnjik).
“Branko Cvejić pripada generaciji srpskih i jugoslovenskih pozorišnih, filmskih i televizijskih glumaca koja je, krajem šezdesetih godina prošlog veka, osvojila, potpuno preuzela i radikalno izmenila izgled ovdašnjeg glumišta, napravivši dovršen stilski preokret kojim je najavljeni dah modernosti iz prethodne decenije konačno postao dominantnim scenskim izrazom u skladu sa duhom epohe i kretanjima u scenskim umetnostima u svetu. Doprinos Branka Cvejića ovoj glumačkoj revoluciji kulminirao je u televizijskoj seriji “Grlom u jagode”, kao i kasnijem filmskom nastavku, autora Srđana Karanovića, u kojoj je ovaj stilski prevrat, najavljen brojnim ranijim ulogama u Jugoslovenskom dramskom pozorištu i Ateljeu 212, kao i na filmu i televiziji, ‘ozvaničen’ i ustoličen. Ova uloga učinila je Branka Cvejića jednim od vodećih dramskih umetnika svoje generacije i ondašnje Jugoslavije”, saopštilo je Jugoslovensko dramsko pozorište povodom smrti Branka Cvejića.
I. A.
Naslovna fotografija: Nebojša Babić / JDP