Iz štampe je upravo izašla nova knjiga filmskog kritičara, književnika i publiciste Gorana Jovanovića, „Poljski film u novom veku“. Autor ove godine obeležava 30 godina kritičarskog rada, a njegove aktuelne kritike možete pronaći na sajtu filmovipreporuke.com i portalu Boom 93. Saradnik je filmskih časopisa Kinoteka i Filaž.

Ovo je peta knjiga filmskih eseja ovog autora. Do sada se predstavio knjigama Američki bioskop (1998), Zlatna dekada: Britanski film devedesetih (2002), Tranzicijski rulet: Istočnoevropske kinematografije u raljama tranzicije (2005) i Ruski film postsovjetske ere (2013). Kako je navedeno u saopštenju, knjige Gorana Jovanovića nalaze se na srpskom jeziku i u fizičkom obliku i na policama najprestižnijih univerzitetskih biblioteka i filmskih škola u svetu (Stanford University Libraries, Kongresna biblioteka u Vašingtonu, biblioteka Univerziteta u Vašingtonu, Britanska biblioteka u Londonu, biblioteka Univerziteta u Notingemu, biblioteka Univerziteta u Pitsburgu, Državna biblioteka Rusije, Filmska škola u Lođu).

Knjigom Poljski film u novom veku autor nastavlja svoja istraživanja produkcionih i estetskih dometa istočnoevropskih kinematografija, odnosno kako su se njihovi autori i producenti snašli u novim okolnostima nakon političkih i društvenih turbulencija, koje su im idejno-tematske preokupacije, koliko se žanrovska matrica Holivuda i zapadnih kinematografija involvirala u recentnu produkciju i dokle poljski film generalno dobacuje u 21. veku.

Goran Jovanović.

„Knjiga o poljskom filmu sistematična je i analitična studija jedne od najboljih evropskih kinematografija poslednjih deceniju i po. Uspesi i redovno učešće poljskih filmova na najvažnijim festivalima, poput ostvarenja Malgožate Šumovske, Pavela Pavlikovskog (uključujući Oskara i Evropsku filmsku nagradu), Agnješke Holand, Jana Matušinjskog, velika gledanost filmova Vojćeha Smažovskog na domaćem tlu, zanimljivi i posebni autorski svetovi Jana Jakuba Kolskog, Andžeja Jakimovskog, Kšištofa Krauzea, Dorote Keđežavske, žanrovski iskoraci Vladislava Pasikovskog, Valdemara Kšisteka, Borisa Lankoša i ultrakomercijalnog Patrika Vege, svi ti aspekti umetničkog i komercijalnog proboja bili su inspirativni za proučavanje estetskih dometa ove sve zanimljivije kinematografije. Ne zaboravimo da nam je ova kinematografija podarila velikane poput Andžeja Vajde, Ježija Kavaleroviča, Andžeja Munka, Vojćeha Hasa, Romana Polanskog, Ježija Skolimovskog, Ježija Hofmana, Tadeuša Konvickog, kasnije i izuzetne autore poput Andžeja Žulavskog, Valerijana Borovčika, Kšištofa Zanusija, Kšištofa Kješlovskog, Vojćeha Marčevskog, Januša Majevskog, Filipa Bajona, Feliksa Falka, Januša Kijovskog, Januša Zaorskog, Rišarda Bugajskog… Trudio sam se da na tako bogatoj tradiciji velikih autora, od kojih su neki dali ključni doprinos proslavljenom talasu poljskog društveno-angažovanog filma s kraja 70-ih i početkom 80-ih godina prošlog veka, koji nosi naziv Bioskop moralne anksioznosti, analiziram opuse i pronađem kvalitativnu ili čak i tematsku kopču sa autorima koji su stasavali i formirali se u prvoj i drugoj dekadi ovog veka“, izjavio je  Goran Jovanović za naš portal.

Knjigu Poljski film u novom veku objavila je Tercija iz Bora, a, prema rečima autora, ovo izdanje će biti promovisano na 50. FEST-u.

Z. J.

U pročelju teksta: prizor iz filma Hladni rat Pavela Pavlikovskog.