Projekat celovečernjeg animiranog filma „Seljaci“ nastaje kao manjinska srpska koprodukcija, odnosno, saradnja beogradskog studija Digitalkraft i poljskog studija Break Thru Films, najprepoznatljivijeg po višestruko nagrađivanom filmu i širom sveta rado gledanom o Vinsentu van Gogu („S ljubavlju, Vinsent“), koji je da podsetimo i na to, bio nominovan za nagrade Oskar, BAFTA i Zlatni globus. Srpski slikari i artisti učestvovaće u stvaranju ostvarenja Seljaci, proisteklog iz istoimenog romana poljskog nobelovca Vladislava Rejmonta. Tim povodom, potražili smo odgovore na neka od udarnih pitanja od kuće Digitalkraft, odnosno, angažovanih na narečenom projektu.
- Šta je ono što najubedljivije preporučuje vašeg poljskog partnera na ovom zahtevnom i specifičnom projektu?
Prisustvo ostvarenja S ljubavlju, Vinsent / Loving Vincent na svetskoj kinematografskoj sceni zauvek je promenilo tok dugometražnog animiranog filma. Realizacija projekta prvi put primenjenom tehnikom oslikavanja animacije učinila je da ostvarenja sa oduševljenjem bude prihvaćeno od strane struke i ostvari, do sada možda najveći, komercijalni uspeh animiranog filma za odrasle kod publike u Evropi, Severnoj i Južnoj Americi, Aziji, Australiji, Srednjem Istoku. To je najuspešniji poljski film svih vremena, gledajući rezultate sa međunarodnih blagajni. Na Rotten Tomatos on uživa rejting od 86%, i bio je drugi najbolje ocenjeni animirani film 2017. godine. Bio je nominovan za nagrade Oskar, Zlatni globus, BAFTA, a dobio je i nagradu za Najbolju evropsku animaciju. Od ukupno 32 nagrade koje je S ljubavlju, Vinsent osvojio na festivalima, 21 nagrada je bila nagrada publike.
- Kako je uopšte došlo do ove saradnje?
Premda se mnogima dopalo što je tema život i rad Vinsenta van Goga i da su mnogi uživali u priči, ipak je najveća deo bio oduševljen i iznenađen upravo tehnikom u kojoj je on izveden. U novembru 2019. kontaktirali su nas producenti filma S ljubavlju, Vinsent / Loving Vincent, Sean Bobbitt i Hugh Welchman (dobitnik Oskara za animirani film Peter and the Wolf), iznoseći nam ideju da sa nama realizuju novi projekat pod nazivom Seljaci / The Peasants, čiji scenario predstavlja adaptaciju istoimenog romana poljskog nobelovca Vladislava Rejmonta. Film prema scenariju i u režiji Dorote Kobjele i Hugh Welchmana, autora S ljubavlju, Vinsent / Loving Vincent, takođe bi se kreirao tehnikom oslikavanja animacije.
- Koji je bio sledeći korak u ostvarivanju ovog projekta kada je Srbija u pitanju?
Pored uspostavljanja dogovora o saradnji sa Digitalkraft-om, producenti su posetili depo arhiva Narodnog muzeja u Beogradu u kome su odabrali dela slikara iz perioda akademskog realizma koja će se naći u filmu: Vesela braća autora Uroša Predića, Predeo u Bavariji autora Milana Popovića i Prodavačica cveća autora Miloša Tenkovića. Naša ponovo oživljena kulturna baština postaće tako vidljiva kroz ovo delo, koje želi da u umetničkom i produkcijskom smislu ujedini slovenske zemlje koje karakterišu tradicija u seoskom načinu života. Tokom rada na filmu S ljubavlju, Vinsent / Loving Vincent svi svetski muzeji ustupili su na korišćenje slike Vinsenta van Goga, dok će se kao osnovne reference u filmu Seljaci naći slike autora iz slovenskih zemalja čiji je rad bio posvećen predstavljanju života seljaka. Među njima će se naći slikari Józef Marian Chełmoński, Leon Jan Wyczółkowski, Jan Stanisławski, Ferdynand Ruszczyc.
- Šta to još predstavlja krunsku posebnost projekta filma Seljaci?
Kuriozitet rada na filmu S ljubavlju, Vinsent / Loving Vincent predstavlja činjenica da su pored 125 slikara iz Poljske, Ukrajine, Grčke, bila angažovana u kreiranju karaktera, oslikavanju frejmova, kao i predstavljanju filma tokom njegove festivalske i bioskopske distribucije u Nemačkoj, Francuskoj i Srbiji, dva slikara iz Srbije, Biserka Petrović i Vladimir Vinkić. Na osnovu uspeha i doprinosa na predhodnom filmu, na Seljacima ova dva umetnika biće supervizori srpskog slikarskog tima koja bi ovog puta brojao oko 15 slikara. Tokom dve godine realizacije u kontinuitetu će biti angažovano oko 20 VFX artista, 15 slikara, 2 supervozora srpskog slikarskog tima, kao jedan od dva supervizora čitavog projekta biće Ana Pakljanac, dok bi dela srpskog slikarstva bila primenjena u filmu. Ono što je najvažnije, uzimajući u obzir predhoni uspeh filma, Srbija stiče mogućnost da se pozicionira u sam centar svetske kinematografije.
- A šta je to što će Seljaci pružiti na nivou priče?
Pored svega gore navedenog, scenario Seljaka je ono što nas je zaista u prvom trenutku okupiralo dok još nismo sagledali sve mogućnosti i prednosti ove saradnje. Priča o mladoj ženi u potrazi za sobom i za izrazom sopstvene individualnosti pred svetom koji se odlikuje čvrstim i nepokolebljivim pogledima na ulogu žene je ono što ostavilo dubok utisak. Rediteljka i scenaristkinja je iz knjige izvdvojila ovu narativnu liniju na način koji je čini veoma relevantnom u današnjem svetu. Svet seljaka i prirode koja ih okružuje u neprekidnom su preplitanju, kao i tehnika animacije uljanog slikarstva koja će izraziti njihovu priču u ovoj filmskoj adaptaciji. Verujem da ćemo zajedno pomeriti granice ove tehnike još fluidnijim i organskijim slikarskim postupkom. Svet seljaka biće svet kontrasta. Iako život seljaka može biti težak, i premda oni poseduju sasvim malo, oni ipak uspevaju taj život da oboje kroz cveće, kostime, nakit i drage predmete. Oni stvaraju sopstvenu muziku zabavu kroz vašare i ples, kako u crkvi tako i u kući, u krčmi i na poljanama. Seljaci će u kinematografskom smislu biti sofisticiraniji i ambiciozniji od S ljubavlju, Vinsent, i označiće evoluciju u animaciji uljanog slikarstva, pomerivši još jednom granice u istoriji animiranog filma.
Prodajom prava na svetskom nivou baviće se i bavi se prestižna češka kompanija New Europe Film Sales. Poljski producent je BreakTru Films studio, a srpski koproducent je kuća Digitalkraft iz Beograda. Film je podržan na Konkursu Filmskog centra Srbije u kategoriji sufinanisranje manjinskih koprodukcija.
Zoran Janković