U petak, 24. maja, u 19 časova, u Muzeju savremene umetnosti u Novom Sadu (u Dunavskoj 37) biće otvorena izložba Kevin Džerom Everson, apstraktni ideal. Izložba će biti otvorena sve do 24. juna, a kustos je Greg de Kjur.
Nakon hvaljene prezentacije filmskih radova Kevina Džeroma Eversona (Kevin Jerome Everson) 2017. godine u galeriji Tejt Modern (Tate Modern) u Londonu, iscrpnog preseka karijere 2018. u Harvardskom filmskom arhivu (Harvard Film Archive) i retrospektive u pariskom Centru Pompidu ove godine, ovaj uticajan američki umetnik dolazi, na vrhuncu svoje uspešne karijere, u Muzej savremene umetnosti Vojvodine u Novom Sadu, na samostalnu izložbu svojih radova. Galerijska izložba obuhvata digitalne projekcije, u obliku instalacija, kratkih filmova Kevina Džeroma Eversona snimljenih na 16mm, kao i njegov osmočasovni magnum-opus Park Lanes (2015; nedavna akvizicija Karnegi muzeja umetnosti u Pitsburgu).
Kevin Džerom Everson je najznačajniji i najproduktivniji crni filmski umetnik danas, sa više od 150 filmova i video-radova. Eversonov stil prepoznaje se odmah – u odsustvu stila, u redukciji i pročišćenju stila. Možemo to nazvati antiestetikom, isticanjem u prvi plan postupaka i detalja iz svakodnevice – ali je najvažnije da Everson konstantno istražuje društvene i kulturne uslove u kojima žive američki crnci u 21. veku.
Kevin Džerom Everson je umetnik i filmadžija iz Mensfilda u Ohaju, koji trenutno živi i radi u Šarlotsvilu u Virdžiniji. Rođen je 1965. godine u Ohaju, gde je studirao umetnost, sa fokusom na fotografiju, i diplomirao na Univerzitetu u Ohaju. Nakon kratkog bavljenja slikarstvom i performansom tokom 1990-ih, uskoro je svoju umetničku praksu oslonio na dva stuba: skulpturu i pokretne slike. Središnja tema postala mu je svakodnevica, kultura i iskustvo crnaca (prvenstveno u Sjedinjenim Državama), kao i nevidljivo i nedovoljno cenjeno umeće rada. Park Lanes, osmočasovni video koji, u gotovo realnom vremenu, beleži jedan radni dan unutar fabrike u Virdžiniji koja proizvodi opremu za kuglanje, centralni je deo novosadske izložbe. Mnoge Eversonove ključne teme i opsesije prisutne su u tom video-radu: manuelni rad kao veština; lokacije na kojima se radi; vreme i trajanje; industrijski objekti; proces… U sadašnjem, središnjem, trenutku Eversonove karijere, upravo je ovaj video njegov magnum-opus, zadivljujući spomenik složenim kvalitetima rada koji prikazuju i stvaraju savremena dela u pokretnim slikama.
Tokom svoje plodne karijere, Everson je režirao 9 celovečernjih i više od 150 kratkih filmova, prikazanih na velikim međunarodnim filmskim festivalima poput Sandensa, Toronta, Roterdama, Berlina, Londona, En Arbura, Oberhauzena. Retrospektive Eversonovog opusa priređene su u Muzeju savremene umetnosti u Seulu, 2017; na Vijenalu u Beču, 2014; festivalu Visions du Reel u Nionu, 2012; u Vitni muzeju savremene američke umetnosti u Njujorku, 2011. godine. Eversonovi radovi bili su deo Vitni bijenala 2008, 2012. i 2017, kao i Šardža bijenala 2013. godine. Everson radi kao profesor umetnosti na Univerzitetu u Virdžiniji.
Izložba se realizuje u saradnji kustosa Greg de Kjura sa Muzejem savremene umetnosti Vojvodine uz svesrdnu pomoć kustosa Muzeja, Mirjane Dušić kao i Centra za nove medije_kuda.org iz Novog Sada, www.kuda.org i uz podršku Ambasade Sjedinjenih Američkih Država u Beogradu. Posebna zahvalnost duguje se Galeriji Endrju Kreps (Andrew Kreps Gallery), Picture Palace Pictures i Trilobite-Arts DAC.
Fotografije:
ninety three and polly two b&w: copyright Kevin Jerome Everson
Kevin Jerome Everson: Sandy Williams III
Z. J.