Na sednici održanoј dana 07.05.2016. godine Upravni odbor Filmskog centra Srbiјe јe razmatrao obrazloženi Predlog konkursne komisiјe u sastavu: Nenad Dukić, predsednik, Dunja Kusturica, Nikola Popević, Siniša Bokan i Darko Lungulov, članovi, i, uvaživši stručno obrazloženje konkursne komisiјe u pogledu izbora proјekata, odlučio da podrži sledeće filmove:
„VRIЈEME IZMEĐU NAS“ (Artikulacija, Crna Gora)
Produkciјa: Zillion film
Reditelj: Andro Martinović
Projekat „Vrijeme između nas“ predstavlja okvir za filmsku priču o kompleksnom odnosu otac – sin koja je smeštena u tri istorijske epohe. Civilizacijski kod ovog podneblja kao da ovaj odnos smatra tabu temom, mnogo toga se podrazumeva a malo toga se iskazuje. Nedostatak komunikacije često dovodi do obostranih zabluda koje imaju teške posledice. Scenario za film je razrada autentične filmske narativne strukture, koja interpretira i artikuliše zamisao autora da svedenim i čistim izrazom ostvari ubedljivu i sadržajnu komunikaciju. Sama struktura scenarija se sastoji od tri zasebne celine koje u različitim istorijskim periodima osvetljavaju tri generacije očeva i sinova koji su u procesu suočavanja sa istinom o međusobnom odnosu i događajima koji ove odnose uslovljavaju. Karakteri glavnih protagonista su u opterećeni prazninom koja je breme sa kojim se suočavaju u pokušaju rešenja pitanja koje ih muči. Naracija je u potpunosti izraz prirode medija filma koja komunicira elementima kategorija prostor – vreme i audio – vizuelni parametri, svodeći dijalog isključivo na meru funkcionalnog, izbegavajući opravdanja parafraziranjem situacija. Projekat „Vrijeme između nas“ ima potencijal da dostigne princip univerzalnosti teme filmskog dela i na taj način doprinese kinematografiji regiona u pogledu komunikacije sa publikom u vremenu kada su veze sa prošlošću veoma trivijalne do mere skorašnjih događaja. Ovaj kvalitet će zasigurno biti prepoznat i u širim kulturnim okvirima međunarodne zajednice. Prethodni projekti tima koji realizuje film predstavljaju prednost u iskustvu i kapacitetu da se produkcija izvede strpljivo i uspešno. Predloženi potrebni okviri za produkciju su sagledani realno u pogledu finansija i vremena realizacije.
„ŠEĆERNO DETE“ (Skopje Film Studio, Makedoniјa)
Produkciјa: Art & Popcorn
Reditelj: Igor Ivanov
Ova bajka za decu i odrasle koja, kao i sve dobre bajke, tematizuje osnovne moralne vrednosti na relaciji dobro-zlo, konstruisana je na vrlo dobar način.
I narativno, dakle na nivou priče, kao i sa stanovišta izgrađivanja likova i njihovih međusobnih odnosa.
Spretnim kombinovanjem arhetipskih elemenata iz klasičnih bajki sa originalnim motivima, dobijena je skladna celina koja pleni svojim duhom i poetičnim elementima.
Filmova ove vrste malo je u produkciji ne samo u Srbiji, već i u čitavom regionu. Na opšte evropskom planu, filmovane bajke sve češće snimaju i poznati reditelji, poput Keneta Brane (“Pepeljuga”, Berlinale 2015.) ili Matea Garonea “Bajka nad bajkama”, Kan 2015.)
Ovaj projekat, po našem sudu, ima potencijal da, s jedne strane, zadovolji artističke kriterijume, a da, s druge, film, posle realizacije, bude dobro primljen od strane širokog bioskopskog auditorijuma.
„ALEKSI “ (Studio Dim, Hrvatska)
Produkciјa: Film Kombaјn
Reditelj: Barbara Vekarić
Autentičnost projekta “Aleksi”, ogleda se u činjenici da je posredi jedna nepretenciozna, jednostavna mladalačka priča, koja se pak uvrstava u okvir univerzalnosti samim time čto u centar zbivanja stavlja savremenu anti junakinju, ophrvanu raznim dilemama karakterističnim za ovu epohu uopšte a može se dodati i podneblje. Scenario napisan izuzetno pismenim i sažetim filmskim jezikom, živim dijalozima, linearnom formom, stabilne strukture odiše izvesnim šarmom i ležernošću debitantskog filma koji ne pokušava da bude nešto drugo od onoga koliki mogu biti dometi jednog mladog umetnika. Priča o mladoj ženi koja se iz grada vraća na selo u pokušaju da se suoči sa egzistencijalnim pitanjima, sadrži u sebi čehovljevske elemente. Preispitivanje prošlosti, život običnih ljudi i pitanje da li je moguće opstati u maloj sredini ili je pak budućnosti u kakvoj evropskoj metropoli. Razrešenje svakako neće biti čehovljevsko, opet u skladu sa savremenim svetom, a ceo razvoj drame se odvija u vizuelno privlačnom kontekstu primorskog mesta, prirode, uz nekoliko živopisnih, raznovrsnih i uverljivih likova. Svi ovi elementi zajedno učinili su projekat “Aleksi” privlačnim i ubedljivim u tome da se podrži projekat ove mlade autorke.
„VOЈNICI, PRIČE IZ FERENTARIЈA “ (Hi Film, Rumuniјa)
Produkciјa: Baš Čelik
Reditelj: Ivana Mladenović
Projekat “Vojnici” izdvaja se po svojoj beskompromisnosti, iskrenosti i umetničkoj hrabrosti. Scenario je izuzetno uzbudljiv, drugačiji od bilo čega drugog. Likovi su toliko stvarni da nam se čini da ih lično poznajemo, pogotovo lik Alberta koji je bolno tačan. Ceo svet Ferentarija , getoa Bukurešta i Manele muzičke scene odišu autentičnom snagom iskrenosti. Taj svet prosto možemo da vidimo, omirišemo sa stranica scenarija. Dijalozi su britki, tačni, stvarni, potpuna suprotnost šablonima. Kvalitet ove priče je što nas sve vreme sve više i više iznenađuje, uvlači sve dublje i dublje u svet Adija i Alberta. Artistička vizija rediteljke Ivane Mladenović je oštro i precizno definisana kroz rediteljsku eksplikaciju. Velika garancija kvaliteta je i producent ovog filma, Ada Solomon, verovatno najuspešniji producent veoma uspešne kinematografije, nosilac nagrada sa Kana, Berlinala, Sandensa i Venecije, što uz bekopromisnost scenarističko-rediteljskog pristupa jedinstvenoj temi obećava visoki umetnički domet i uspeh ovg projekta.
„ŽABA“ (Refresh Production, BiH)
Produkciјa: Living Pictures
Reditelj: Elmir Јukič
Projekat „Žaba“ pleni svojom dubokim humanizmom i svedenosšću. Scenario koji adaptiran iz snažne pozorišne drame, uspeo je da iskoristi snagu pozorišnog teksta i istovremeno da ga potpuno prilagodi vizuelnom jeziku filma. Jaka i precizna rediteljska vizija i izuzetna glumačka podela koja je živela ove likove godinama u pozorištu garantuje veliki umetnički potencijal ovog projekta.
„BENЈAMIN U MOSKVI“ (Nora Production Group, Sloveniјa)
Produkciјa: Artakciјa
Reditelj: Karpo Godina
U pitanju je biografski film specifične vrste. Kako u tretiranju biografskog materijala, tako i u načinu na koji je taj meterijal formalno postavljen. Biografske skice stavljene su u kontekst vremena (nacizam, boljševizam, modernizam), sa vrlo dobrim ironičnim odklonom prema likovima i paradgmama prelomnih istorijskih događaja.
Scenario i rediteljsko promišljanje filma formalno su postavljeni kao kombinacija igranog i dokumentaristički tretiranog materijala, sa puno citata a sve to kao homage ključnim ličnostima i pojavama tog vremena.
Scenaristički manir Branka Vučićevića ovde je u skladu sa rediteljskim stilom i načinom filmskog mišljenja Karpa Godine, stilom koji znamo iz njegovih prethodnih filmova.
Sve to ukazuje na potencijal ovog filmskog projekta.
„ŽRTVA“ (Small Moves Films, Makedoniјa)
Produkciјa: Biberche
Reditelj: Mariјa Džidževa
Projekat „Žrtva“ tematizuje položaj žene u savremenom društvu u okruženju bremenitom stresom. Posebno se ističe nit skoro sasvim nedostižne emancipacije na području jugoistočne evrope. Takođe, priča osvetljava muške dramske junake na način da apostrofira njihovu nesigurnost i nedostatak samopouzdanja, sa lažnim manifestacijama muškosti i samouverenosti. Scenario za film je razrada zgusnute paralelne narativne strukture, koja naizgled suprotstavljene situacije svodi u ravan pripadnosti istog društvenog okvira. Radnja filma je pomoću zajedničkog imenitelja mesta stanovanja dramskih likova u istoj zgradi jedne gradske četvrti povezana na nivou lažnih dobrosusedskih odnosa koji su u stvari već na visokom nivou otuđenja i izolovanosti. Kako životne okolnosti dovedu do nužne komunikacije, tako i likovi stupaju u međusobnu komunikaciju koja ipak rezultira tolerancijom i razumevanjem. Na makro planu ove okolnosti simbolizuju opšte društvene okolnosti u jednom neuralgičnom trenutku u kome mediji fabrikuju stvarnost. Projekat „Žrtva“ ima potencijal da dostigne princip univerzalnosti teme filmskog dela i na taj način doprinese kinematografiji regiona u pogledu komunikacije sa publikom u vremenu kada se neprestano dovodimo u situaciju konfrontacije sa susednim družavama, reflektujući samodovoljnost koja degradira civilizacijske vrednosti. Ovaj kvalitet će zasigurno biti prepoznat i u širim kulturnim okvirima regiona. Prethodni projekti tima koji realizuje film uveravaju u kapacitet da se produkcija izvede uspešno. Predloženi potrebni okviri za produkciju su sagledani realno u pogledu finansija i vremena realizacije.
„DIANINA LISTA“ (Hulahop, Hrvatska)
Produkciјa: This and That Productions
Reditelj: Dana Budisavljević
„Dianina lista“ je projekat koji pleni svojim humanizmom. To je velika i važna, a do sada neispričana priča, još uvek bolno relevantna za oba naroda, i za Srbe i za Hrvate, a istovremeno uzvišeno univerzalna. Projekat je izvaredno dobro istražen i forma je prilagođena priči. Jedistven je i po tome što poseduje i elemente trilera, s tim što je ulog bolno visok, hiljade života srpske dece. Priča je vešto ispričana i sa velikim uzbuđnjem se prati. Još jedan kvalitet je što priča o našoj bolnoj prošlosti, o stradanju srpske manjine, i to dece, u NDH, za vreme drugog svetskog rata, ali pored mračnih zločina NDH, na svetlo iznosi i element ljudskosti; Diana Budisavljević koja je spasila deset hiljada srpske dece od sigurne smrti u logorima i ljude, Hrvate, koji su tu spašenu decu usvajali i odgajali, što je nov i neočekivan element u pričama o stradanju Srba u NDH. Izuzetno istorijski važan film koji neizostavno treba da bude podržan od strane Srbije. Takođe priča koja ima globalni potencijal zbog svog univerzalnog humanizma u najmračnijim trenucima.
„TUSTA“ (Factum, Hrvatska)
Produkciјa: Wake up films
Reditelj: Andreј Korovljev
Pre raspada Jugoslavije, „KUD Idijoti“ Branka Črnca Tuste bio je poslednji hrvatski bend koji je svirao u Srbiji; štaviše, bend nije čak ni prekinuo turneju kad je rat u Hrvatskoj počeo. Isto tako, „KUD Idijoti“ bio je prvi hrvatski bend koji je nastupio u Srbiji posle završetka sukoba. Samo je to dovoljan razlog da Tusta u našoj zemlji bude poštovan i zapamćen, a u svetlu činjenica da je reč o autentično kreativnom čoveku, doslednom u svojim antifašističkim uverenjima i sindikalnoj borbi, kao i do kraja života čvrsto vezanom za estetiku andergraunda čak i kada je nastupao po velikim muzičkim festivalima – komisija smatra da Tusta zavređuje da o njemu bude snimljen dugometražni dokumentarni film.
Komisija prepoznaje da projekat „Tusta“ pleni pažnju svojom ambicioznošću i univerzalnom porukom da pojedinac može da ostvari vrlo konkretne rezultate, ne samo u sferi umetnosti nego i u društvenom angažmanu, a da pri tome ostane sebi svojstven i voljen na obe neprijateljske strane i da mu to – paradoksalno – donese probleme. Razgovorima s relevantnim ličnostima i snimanjem na autentičnim lokacijama koje je Tusta što privatno što sa svojim bendom pohodio, ovaj dokumentarni film oslikava ne samo jednu živopisnu ličnost nego je i refleksija šireg političkog i socijalnog konteksta u kome je dotični stvarao.
Branko Črnac Tusta je preminuo pre četiri godine i zaokruživanje njegovog života i stvaralaštva moguće je sa ove, rekli bismo, idealne vremenske distance – moguće ga je sagledati kao kompletnu ličnost, borca i stvaraoca, dok je još uvek veoma svež u sećanju savremenika. S atraktivnim dokumentarističkim pristupom gde mesta, likovi i arhiva zajedno stvaraju priču, komisija smatra da će film „Tusta“ biti značajna beleška o jednom vremenu i subkulturnom fenomenu koji je zasluženo probio okvire svog kulturološkog geta i bude jedan od retkih glasova razuma u smutnim vremenima.
„USTANAK “ (AEON, BiH)
Produkciјa: Sirius Production
Reditelj: Igor Tešić
Srbi su narod burne prošlosti, ali istovremeno skloni da brojne značajne istorijske događaje vremenom stavljaju u drugi plan i/ili reinterpretiraju u zavisnosti od ideoloških prilika.
Animirano-dokumentarni film „Ustanak“ koji prati događaje vezane za Ustanak u Nevesinju, neretko zvan i Treći srpski ustanak, na inovativan i lako razumljiv način gledaocima prikazuje jedan od značajnih istorijskih događaja, a priču proširuje ne samo u smislu stavljanja ustanka u dati istorijsko-političko-društveni kontekst, nego ga i povezuje s nekim još značajnijim potonjim događajima.
Komisija smatra da je „Ustanak“ značajan projekat po više osnova – ne samo što je očigledno urađeno vrlo iscrpno istraživanje u vezi sa događajima u Nevesinju, već je uložen napor i za korak dalje, da se načini stvaranje šire slike spleta istorijskih događaja, a radi njihovog boljeg razumevanja. Povrh toga, reč je o animirano-dokumentarnom filmu, retkom formatu ne samo za domaće nego i za strane prilike, što autorima daje slobodu za lakšu rekonstrukciju događaja i njihovu zanimljiviju prezentaciju, pogodnu za široko gledalište.
Više informacija možete pročitati OVDE