Projekat novog filma scenaristkinje i rediteljke Maje Miloš, „Pukotina u ledu“, izborio je mesto među pertnaest odabranih projekata koji će činiti ponudu ovogodišnjeg izdanja „Ateljea“, platforme koju je još 2005. pokrenuo program Sinefondasjon (Cinefondation). „Atelje“ (L’Atelier) će se, kao i ranijih godina, odvijati u sklopu Kanskog filmskog festivala, čiji je integralan deo.
Reč je o platformi koja svake godine u Kanu ugosti 15 reditelja iz čitavog sveta, čiji se filmski projekti smatraju posebno zanimljivim i potencijalno značajnim. Oni će, zajedno sa svojim producentima, tokom tog perioda u Kanu biti u prilici da se susretnu sa potencijalnim partnerima, što je nužan korak na putu zaokruživanja projekta i samog početka snimanja. „Atelje“ svojim učesnicima obezbeđuje pristup međunarodnim koprodukcijama, i na taj način ubrzavajući završetak filma. „Atelje“ je pokrenut 2005. godine, a osmišljen je sa ciljem da se stimuliše kreativno filmsko stvaralaštvo i da se ohrabre nove i generacije filmskih autora. Do ovog trenutka putem ovog programa predstavljeno je 198 projekata, od čega je završeno i prikazano 157 filmova, a još 27 se trenutno nalazi u fazi postprodukcije. Projekat filma Pukotina u ledu scenaristkinje i rediteljke Maje Miloš jedini je projekat iz ovog dela Evropa u ovogodišnjem izboru.
Sinopsis glasi: Marija je klizačica koja živi sa ocem, kamiondžijom, na obodu Beograda. Skrhana bolom zbog gubitka majke koja je umrla tri godine ranije, ona ne može da izrazi svoju rasplamtalu seksualnost. Ona to doživljava kao veliku tajnu koja je progoni i oseća se bezvrednom. Marijin otac se zbližava sa ženom koja se potom useljava u njihovu kuću zajedno sa svoje dve kćerke. Marija podržava svog oca ali shvata da ne može da veruje svojoj novoj maćehi…
U svojoj ekplikaciji projekta autorka Maja Miloš je ovaj svoj projekat pojasnila i sledećim rečima: „Pukotina u ledu se bavi pitanjima integriteta žena u materijalistički i takmičarski ustrojenom svetu šunom agresije. Film prati junakinjino intimno putovanje samoprihvatanja i integriteta, potcrtavajući obim degradacije i eksploatacije žena kroz razne društvene slojeve, s ciljem da na sirov način oslika stvaran život bez propratnog moralisanja. Narativni modeli bajki su uronjeni u savremenu priču kako bi se istražilo kako humanističke ideje bajki funkcionišu u današnjem svetu…“.
Maja Miloš je diplomirala na beogradskom Fakultetu dramskih umetnosti. Učestvovala je u programu Berlinale Talent Campus, kao i u dokumentarističkom programu La Femis. Režirala je jedanaest kratkometražnih filmova, od kojih je većina nagrađena na nacionalnom i internacionalnom nivou. Njen prvi dugometražni film Klip (2012) prikazan je na međunarodnim filmskim festivalima u Roterdamu, San Sebastijanu, Torontu, Moskvi, Karlovbi Varima, Solunu, Minhenu, Tansilvaniji…. i osvojio je brojne nagrade, uključujući Nagradu Tigar u Roterdamu. Bila je članica žirija festivala u Roterdamu, Sarajevu, Karlovi Varima… Radi kao asistent na katedri filmske i televizijske režije na Fakultetu dramskih umetnosti u Beogradu.
„Atelje“ će se ove godine odvijati od 16. do 23. maja i učesnicima će biti obezbeđeni susreti sa profesionalcima iz sveta filma koji su zainteresovani za ulaganje u njihove projekte. Projekat filma Pukotina u ledu Maje Miloš je (pod tadašnjim nazivom Prvi milion) podržan na konkursu Filmskog centra Srbije za sufinansiranje prpizvodnje domaćih dugometražnih igranih filmova. Producent filma je kuća Baš Čelik iz Beograda.
Zoran Janković